Askgravlund

Vi har askgravlundar på Skogskyrkogården, Västra kyrkogården, Ytterby kyrkogård och på Sankt Halvards kyrkogård. Till skillnad från minneslunden får anhöriga här en liten plakett med namn på gravstenen.

Askgravlund på Västra kyrkogården.
Askgravlund på Västra kyrkogården. Foto: Johanna Frostensson

En askgravlund är en variant av en minneslund. Den är till för dig som vill ha en plats där din anhöriges namn sitter uppsatt.

I dagsläget finns det askgravlundar på Skogskyrkogården, Västra kyrkogården, Ytterby kyrkogård och på Sankt Halvards kyrkogård. I samband med utvidgningen av Skogskyrkogården skapades en större askgravlund där.

Vissa askgravlundar är gamla familjegraver som återanvänts och ställts i ordning. På varje gravsten finns plats för ett flertal namnplaketter och det går att gravera in två namn på varje plakett. För gravering och uppsättning av plaketten utgår en kostnad om 2 000 kronor.

För mer information, kontakta kyrkogårdsförvaltningen.

Kontakta Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen har kontor vid Skogskyrkogården i Kungälv. Välkommen att kontakta oss för visning av gravplats, beställning av gravskötsel eller andra frågor som rör våra kyrkogårdar.

Telefon: Expedition 0303-37 70 50 mån-tor 10-12, 13-15, fre 10-12.

Besöksadress: Dämmevägen 14 i Kungälv

Postadress: Box 344, 442 10 Kungälv