Boka vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. Vi erbjuder vigsel i Heliga Trefaldighets kyrka och i Norra Åsums kyrka.

Äktenskapet är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och som vill leva tillsammans. När ett par gifter sig i kyrkan markerar de sin satsning inför Gud, människor och sig själva.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Måste vi vara medlemmar för att få gifta oss i Svenska kyrkan?

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Innan bröllopet har ni ett vigselsamtal med prästen

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? Ni kan sedan ha ett möte i kyrkan där ni får gå igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

Vi vill vara själva, måste vi ha vittnen?

Ja, det måste finnas två vittnen, men kyrkomusikern och kyrkovaktmästaren kan vara vittnen.

Hur ser kyrkan på vigsel av ett par av samma kön?

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan.

Hur lång tid tar en vigsel?

En vigsel tar 45–50 minuter.

Mer detaljerad information om vigsel hittar du på vigselsidan.
Du kan även alltid ringa oss på 044-780 64 00 under våra öppettider, eller mejla till kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se

Välj nedan i vilken kyrka ni vill boka vigsel:

Boka vigsel i Heliga Trefaldighets kyrka

Vill du boka en vigsel i Heliga Trefaldighets kyrka? Du kan även göra det här direkt på webben, så återkopplar vi till dig med bekräftelse och vidare information.

Boka vigsel i Norra Åsums kyrka

Vill du boka en vigsel i Norra Åsums kyrka? Du kan även göra det här direkt på webben, så återkopplar vi till dig med bekräftelse och vidare information.