Foto: David Ottvall

Kaffe med prat helt enkelt

Syföreningen som inte syr kallar sina träffar för Kaffe med prat. En befriande opretentiös benämning. Här samlas daglediga damer i Vassunda församlingshem för en stunds trivsam samvaro.

– Vi tyckte att det var 1800-tal att sitta och sticka prylar som vi sedan köpte av varandra, förklarar Mariana Eriksson. Då skänker jag hellre en hundralapp direkt istället.

– Flera av oss är ensamstående och har behov av det här, av att prata och umgås. Men vi behöver inte fler prylar.

Pratet handlar om allt möjligt. Uttrycket på tapeten kommer till exempel upp på tapeten.

– Innan det kom upp på väggen låg det på bordet. Alltså tyget. Duken var tapeten. Uttrycket betyder på bordet.

– Ja, det heter ju tapetserare.

För att vara syföreningen som inte syr, blir det ändå en hel del prat om textilier och handarbete. Det visar sig att nästan alla visst stickar, fast bara hemma.
Mariana har med sig en humoristisk stickbeskrivning som väcker stor munterhet.

– Vi brukar alltid ha gott kaffebröd, framhåller Gunilla Sundén. Många är kolossalfenomenala på att baka.

– Alla är välkomna här, påpekar Mariana. Inte vara Vassundabor. Det är roligt när vi får besök från andra församlingar.

David Ottvall

Den här texten publicerades först i Knivsta pastorat nr 4 - 2019.