Barn och ungdom

”I kristen tro intar barn en särställning och de behöver därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkans verksamhet” - Kyrkoordningen 2007

Några barnhänder målade i olika färger sträcker sig mot himlen.

Barnkyrka

Barnkyrka, söndagsskola, ordets liturgi för barn. Det finns många namn vi kan kalla barnens egen del i gudstjänsten. I Kivik väljer vi att kalla det Barnkyrka.
Tanken med barnkyrka är att precis som de vuxna får bibeltexterna predikat pedagogiskt, skall barnen få bibeltexterna presenterat pedagogiskt för dem. Det handlar alltså främst om barnens rätt till andlig utveckling, numera fastställd i svensk lagstiftning, i form av FN:s barnkonvention.

Koncept

Barnen startar med alla vuxna i högmässan inne i kyrkan. OM det finns procession kan barnen ha en egen liten procession framför den stora. Allt för att barnen ska få en naturlig och synlig plats i Högmässan.

När texterna ska börja läsas, då är det dags för barnen att gå till sin egen del av gudstjänsten. Denna samling brukar vara i församlingshemmet i Södra Mellby där barnen kan få vara barn. Leka, sjunga, dansa, prata, ställa frågor och pyssla.
Ljud, dans och musik samt pyssel ska kunna utföras utan problem.

Upplägg

1. Samling med presentation av alla, dagens tema och läsning av dagens bibelberättelse.

2. Musik/Dans Jag går på livets väg, och andra rytmiska, dansanta sånger.

3. Pyssel eller drama av ngt slag. Kopplat till bibelberättelsen.

4. Bönesång baserad på barnens egna tankar: Tack, Förlåt, Hjälp.

Alla barn får säga ngt de är tacksamma för, vill be om förlåtelse för, samt be om hjälp. Ledaren skriver upp alla olika ämnen. Sedan sjunger de en enkel sång med allas böneämnen.

Barnkör

Ålder 7-10 år

Barnkören träffas på torsdagar i södra Mellby församlingshem kl.15.30-16.00.
Vi sjunger, jobbar med rytmer, ton och olika musikaliska byggstenar. Vi uttrycker oss också musikaliskt genom rörelser, dans och improvisation.
Vid flera tillfällen under terminen är vi med och sjunger i församlingens högmässa. Vi kommer också göra konserter och andra typer av
framföranden.

Om du är intresserad av att vara med eller undrar något, hör av dig till
sara.berg@svenskakyrkan.se

Ledare Sara Berg, kantor

Kyrkis

Barn 6-8 år.

Vi träffas i Södra Mellbys församlingshem torsdagar klockan 13:30-16:00 terminsvis. Ingen verksamhet under lov.

När vi ses så pysslar vi, sjunger, leker, har fruktstund och upplever berättelser ur Barnens Bibel. Några gånger/termin medverkar barnkören i familjegudstjänst i Södra Mellby kyrka och då erbjuds även kyrkisbarnen att vara med.

Om du (ditt/dina barn) är intresserad av att börja i Kyrkis eller har frågor kontakta rebecka.hedenjudt@svenskakyrkan.se

Ledare:
Jessica Oredsson pedagog
Sara Berg musiker
Rebecka Hedén Judt präst

Bebisrytmik

Barn 0-1,5 år

På torsdagar kl 9.30-11.30 kan de minsta barnen gå på bebisrytmik tillsammans med vuxen i Södra Mellby församlingshem. Vi sjunger både kända och nyare sånger.  Upplever musiken tillsammans med de andra genom rörelser, dans, rytmer, ramsor, sånger och olika instrument.
Efter rytmikstunden bjuds alla in till fika, lek och gemenskap.

Ledare Sara Berg rytmikpedagog
            Jessica Oredsson pedagog

För mer info eller anmälan sara.berg@svenskakyrkan.se

Naturkonfa sommaren 2024

Startdatum 27 juni 2024
Sista anmälningsdag 30 april 2024

Konfirmation för dig som gillar att vistas ute i naturen och vill konfirmeras på sommaren i KIVIK.

Vi träffas varje dag i 10 dagar, kl 09.00– ca 18.30.
På förmiddagarna är vi i Kiviks kapell tillsammans med ridkonfirmanderna och på eftermiddagarna ute i naturen. Dagen avslutas med mässa i Kiviks kapell kl 18.

Inga förkunskaper krävs. Eget boende.

27/6 introdag. 28/6-4/7 natur.
5/7 konfirmationsförberedelse.
Konfirmation sker den 6 juli kl 14 2024.

Lägret är kostnadsfritt.

Under din konfirmandtid får du inte bara lära dig mer om kristen tro, utan även om dig själv och hur andra tänker. Tillsammans letar vi svar på de stora frågorna i livet. Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Sommarkonfirmation med ridläger 2024

Kiviks församling

Startdatum 27 juni 2024
Sista anmälningsdag 30 april 2024

Konfirmation för dig som gillar hästar och vill konfirmeras på sommaren i Kivik. Lägret är kostadsfritt. Eget boende.

Vi träffas varje dag i 10 dagar, kl 09.00– ca 18.30.

27/6 Introdag. Ridläger 28/6-4/7.
5/7 konfirmationsförberedelse
Konfirmation sker den 6 juli kl 14 2024.

På förmiddagarna är vi i Kiviks kapell tillsammans med naturkonfirmanderna och på eftermiddagarna i stallet. Dagen avslutas med mässa i Kiviks kapell kl 18.

Lägret sker i samarbete med Albo Ridklubb i Ravlunda. Tidigare erfarenhet av ridning rekommenderas.

Under din konfirmandtid får du inte bara lära dig mer om kristen tro, utan även om dig själv och hur andra tänker. Tillsammans letar vi svar på de stora frågorna i livet..

För mer information och anmälan: