Foto: Olle Thoors

Krematorietekniker 100%

Svenska kyrkan, Kiruna pastorat söker
Krematorietekniker 100 %

Kiruna pastorat bildades 2014 med Jukkasjärvi, Karesuando och Vittangi församlingar.
Det bor ca 23 000 människor inom pastoratets gränser. De flesta, ca 18 000 bor i tätorten Kiruna och resten i och runt ett 50-tal byar.
Kiruna pastorat har en yta på 20 553 kvadratkilometer och är mångkulturellt.
Samisk, tornedalsk, finsk- och svensk kultur dominerar men här finns också
många människor med rötter långt från Sveriges gränser.

Arbetsbeskrivning

Söker du en omväxlande roll i en intressant verksamhet där du dagligen får möjlighet att göra skillnad? Vill du arbeta med en viktig samhällsfunktion, och trivs när du får stort eget ansvar och är både tekniskt kunnig och har god servicekänsla?

Kiruna pastorat söker ny kollega till pastoratets krematorium, Mariakapellet i Kiruna och hos oss välkomnas du till en verksamhet som präglas av högt engagemang och samverkan.
Krematoriet drivs av kyrkogårdsförvaltningen i Kiruna pastorat och ligger vid Kiruna kyrka.

Som krematorietekniker har du din arbetsplats i lokalerna vid krematoriet och tillsammans med dina kollegor hanterar du den dagliga verksamheten.

Arbetsuppgifter

Du ska utföra kremationer samt därtill hörande för- och efterarbete.
Du kommer även att närvara vid urngravsättning, kapelltjänst, förberedelser inför begravning och under begravningsakten samt sköta kontakter med begravningsbyråer, anhöriga mm. Du ska även kunna närvara vid vigsel och dop.

Ansvarsområden

I rollen som krematorietekniker kommer du att arbeta i en bred roll där du bl a hanterar drift, inre- och yttre fastighetsskötsel och underhåll av krematorieanläggningen. Du hanterar administrativa uppgifter som registrering i kremationsjournaler, arbetar serviceorienterat och professionellt i kontakt med begravningsbyråer, anhöriga och övriga besökare.

Dina arbetsuppgifter innefattar bl a:

-    Drift, skötsel, löpande tillsyn och underhåll av krematorieanläggningens processer, krematoriets inventarier och fastighet.
-    Att utföra kremationer och övervaka kremering, rökgaskylning och rening med tillhörande hantering av aska och urnor.
-    Krematorieadministration, avläsning och inmatning i systemregister vid ärendehantering av avlidna.
-    Kontakter med begravningsbyråer och anhöriga.
-    Att vara kapellmästare vid begravningsceremoni i krematoriet, Kiruna pastorat.

Kvalifikationer för tjänsten

Som person är du trygg, positiv och respektfull. Du har lätt för att möta människor och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt. Du är van att arbeta självständigt, har ett strukturerat arbetssätt och ser god service som en självklarhet. Du behöver vara van att prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna. Du är ödmjuk, har en hög moral och mycket god förståelse för hur människor i svåra situationer bemöts. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Den vi söker har en för rollen som krematorietekniker relevant teknisk bakgrund, gärna utbildning i krematorieteknik eller annan maskinteknisk yrkesutbildning, kombinerat med några års erfarenhet, gärna i krematorietjänst. Alternativt kan du ha arbetat som t ex drifttekniker vid värmeverk och ha pannskötarutbildning samt kunskap om rökgasprocesser.
Har du annan likvärdig teknisk bakgrund och ett stort intresse för att utvecklas i en helt ny bransch kommer du att få en ordentlig introduktion och utbildning.

Du behöver ha hög it-mognad och god datorvana eftersom anläggningen är utrustad med datorteknik. Som krematorietekniker har du en myndighetsutövande roll och arbetsuppgifterna ställer höga krav på administrativ ordning, noggrannhet och säkerhet.
I rollen är hög integritet viktig och du behöver vara van att hantera både information och människor på ett respektfullt sätt.

Du behöver ha B-körkort och vi ser gärna att du även har truck-kort. Eftersom arbetet kan vara fysiskt krävande behöver du ha god fysik och vara händig. Du har också goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift och möjlighet att starta arbetsdagen på plats kl 7:00.

Arbetslivserfarenhet

Krav/önskemål: Eltekniker – erfarenhet efterfrågas
Formell kompetens
Önskvärt: Teknisk utbildning. Flytande svenska och engelska i tal