Boda församling

Boda församling består av tätorten Högboda med omnejd. Boda kyrka ligger strax utanför Högboda.

Boda kyrka
Boda kyrka Foto: Anna-Lena Björklund

Boda kyrka

Ligger på en höjd cirka två kilometer norr om Högboda samhälle.Den första kyrkan i Boda byggdes år 1616 och var av trä.  Den nuvarande stenkyrkan byggdes omkring den gamla träkyrkan och har växt fram i etapper från 1671 och dess nuvarande exteriör är ett bra exempel på en enklare barockkyrka av sten. Även predikstolen är från 1600-talet. Kyrkorummet har en ljus och rymlig karaktär med sparsmakad inredning. Till originalinventarierna hör den ovanliga predikstolen från början av 1600-talets början. Altaruppsatsen, som är i barockstil från början av 1700-talet, skänker kyrkorummet en andaktsfylld karaktär. Den modernt utformade utsmyckningen av glas från 2004 har skapats av konstnärsparet Håkan Blomqvist och Karin Westman. I koret finns en bonad skapad av textilkonstnärinnan Ethel Halvar Andersson.