Lyssna

Lediga tjänster

Församlingssekreterare i Kärna församling!

Vi söker Församlingssekreterare!
Då vår nuvarande Församlingssekreterare går i pension under sen-hösten söker vi nu dig som med stort engagemang och noggrannhet vill ta över den breda rollen som församlingens administrativa nav. Din nya arbetsplats, Kärna församling, ligger väster om Linköping och rymmer både landsbygd och tätorten Malmslätt, där även församlingsexpeditionen är belägen med goda kommunikationer. 

Tjänsten och dess möjligheter

Kärna församling har en livfull verksamhet för alla åldrar. Gudstjänster och mässor, körer, barn- och ungdomsgrupper, olika trivselgrupper, sopplunch, flera konfirmandgrupper och uppsökande verksamhet i skolor och olika boenden är alla områden som skapar en närvarande kyrka i vår församling. Som administratör ansvarar du för flera av våra olika administrativa göromål, inklusive det primära ansvaret för vår expeditions öppethållande inklusive inkommande växel-samtal. Du tar emot bokningar av alla förekommande förrättningar och ser till att dessa kommer in i vår planering. Du registrerar och konterar inkommande fakturor, sköter vår egen fakturering och agerar huvudregistrator för vårt diarie i Public 360. För begravningsverksamhetens område ansvarar du för gravregister, upprättande av gravskötselavtal, samt administrativa göromål kopplat till begravning och urnnedsättningar. Vi vill även att du ska spela en aktiv roll i vårt kommunikativa arbete, med ansvar för vår hemsida och uppdateringen av den, samordning och utveckling av närvaro i sociala medier, samt i mån av tid även sköta en del grafiskt arbete – exempelvis att layouta affischer/flyers, samt utskicksmaterial och andra trycksaker. Sammanfattningsvis en mycket bred roll där du kommer möta många människor i ditt dagliga arbete. 

Tjänsten är placerad i församlingshemmet vid Kärna kyrka i centrala Malmslätt, där samtlig personal i församlingen också utgår från. Vi är en livfull mindre församling med cirka 15 medarbetare och utöver Kärna kyrka ingår även Ledbergs och Kaga kyrka i vår församling.

Vi bedriver ett aktivt arbetsmiljöarbete med relevanta verktyg/hjälpmedel, fokuserar från i år på friskvård och har en stark vilja att skapa både arbetsglädje och ett tryggt arbetsklimat. Välkommen till ett härligt och kompetent arbetslag!

Vem är du?

Du är en person som är väl förankrad och trygg i Svenska kyrkans uppdrag och delar Svenska kyrkans värderingar. Du är en skicklig och erfaren administratör, som trivs med många och varierande arbetsuppgifter. Att samverka med kollegor, men att också självständigt driva arbetet och söka lösningar när det direkta svaret saknas är förmågor du besitter. Du är utåtriktad och förstår värdet av god kommunikation med andra människor. God ordning och väl fungerande rutiner är något du sätter stort värde vid, men vid behov och när tillfälle ges är du inte främmande för att pröva nya idéer för att lösa en uppgift. I grunden är du en trygg person som står stadigt i mötet med människor och olika situationer. 

 

Kvalifikationer

Rollen kräver att du har flerårig erfarenhet av ett självständigt administrativt uppdrag med många varierande arbetsuppgifter och flera egna ansvarsområden. Självklart behärskar du vanligen förekommande programvaror såsom Office 365 och du trivs med en arbetsdag som till stora delar äger rum bakom en datorskärm. Har du tidigare erfarenheter av olika inomkyrkliga system är det en merit, men inget krav. Det viktiga då är istället en hög förmåga att lära in och kunna nyttja nya administrativa stödsystem.
Goda kunskaper i svenska – både i tal och skrift – är ett krav. Behärskar du även engelska och/eller något annat språk är det ingen nackdel. Körkort för personbil är inget absolut krav, men ändå önskvärt i denna breda roll.

Hos oss får du

·       schyssta anställningsvillkor med ett bra kollektivavtal som grund.

·       ett femtontal härliga kollegor i olika roller i församlingen.

·       friskvårdsbidrag och möjlighet till subventionerad massage på arbetstid på plats i församlingsgården.

·       kontinuerlig fortbildning – både i form av utbildning och erfarenhetsutbyten.

Om tjänsten

Heltid. 
Tillsvidareanställning. 
Tillträde efter överenskommelse, men senast i skiftet oktober/november 2025.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Därför välkomnar vi sökande med olika bakgrund.

Ansökan och frågor

Din ansökan med CV och personligt brev vill vi ha senast 15 juni till
karna.forsamling@svenskakyrkan.se

eller till
Kärna församling
Norrmalmsvägen 23
586 62 Linköping

Obs, vi intervjuar löpande och tjänsten kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Tveka därför inte att skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Har du frågor om tjänsten och/eller arbetet i församlingen är du välkommen att kontakta:
Olof Söderberg, kyrkoherde, 013-23 05 52, olof.soderberg@svenskakyrkan.se 
Stefan Rylander, HR-ansvarig, 0720-70 25 96, stefan.rylander@svenskakyrkan.se  
Marianne Karlsson, facklig representant Vision, 0725-53 54 52, marianne.karlsson2@svenskakkyrkan.se 

Vi ser fram emot just din ansökan!

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.