Som huvudman för begravningsverksamheten är vi skyldiga att föra register över gravrättsinnehavare. Registret ska innehålla namn, personnummer och adress på den eller de som gravrätten upplåtits eller överlåtits till.
Före den 1 april 1991 förelåg ingen skyldighet för gravrättsinnehavare att anmäla sitt gravrättsinnehav till huvudmannen för begravningsverksamheten. För att möjliggöra för den eller de närstående som önskar att anteckna sig som gravrättsinnehavare till gravplatsen vill huvudmannen komma i kontakt med dessa.
Vad händer om ingen hör av sig?
De gravar som berörs av delgivningen är under minst två allhelgonahelger och två morsdag försedda med skylten ”Gravrättsinnehavare saknas” och uppmaning att kontakta begravningsverksamhetens expedition. Får inte huvudmannen kontakt med någon anhörig/släkting under denna tid kan graven komma att betraktas som återlämnad och därigenom upphör gravrätten enligt 7 kap. 19 § begravningslagen.