Foto: Sveriges Kristna Råd

Böneveckan för kristen enhet 2020

Böneveckan för kristen enhet, eller ekumeniska böneveckan, har egna datum i Kalmar: 20--26 januari. Välkommen att vara med och be och sjunga i stadens kyrkor!

Böneveckan för kristen enhet äger rum runtom i världen i januari varje år. Sveriges Kristna Råd förbereder den och översätter böner och studiematerial till svenska, och den vecka som är planerad på nationell nivå är 18--25 januari, men här i Kalmar är det istället den 20--26 januari.

Årets tema är ”De visade oss särskild omsorg”, och bönerna och studiematerialet har arbetats fram i kyrkor på Malta där Paulus hamnade efter ett skeppsbrott på en av sina resor.

Årets specialskrivna sång heter ”Kindle a fire” och finns också i en svensk version, ”Tänd nya eldar”.

Foto: Sveriges Kristna Råd

En rad kyrkor i Kalmar tar emot alla som vill be under böneveckan:

måndag 20 januari 18.30 -- ekumenisk bönesamling i Västerportskyrkan

tisdag 21 januari 18.30 -- ekumenisk bönesamling i Vasakyrkan

onsdag 22 januari 18.30 -- ekumenisk bönesamling i Lorensbergskyrkan

torsdag 23 januari 18.30 -- ekumenisk bönesamling i Home (Verkstadsgatan 7, Kalmar)

fredag 24 januari 18.30 -- ekumenisk bönesamling i Kalmar S:t Johannes kyrka

lördag 25 januari 18.00 -- ekumenisk körkonsert i Åby kyrka med den ekumeniska kören under ledning av Lars-Lisa Andersson

söndag 26 januari 11.00 -- ekumenisk festmässa i Kalmar domkyrka med den ekumeniska kören under ledning av Lars-Lisa Andersson

Välkommen att vara med vid ett, flera eller alla tillfällen!

Foto: Studieförbundet Bilda

Den ekumeniska kören repeterar under lördagen.