Svenska kyrkan har fått en ny grafisk profil
I den nya grafiska profilen för Svenska kyrkan ingår ny logotyp (se nedan), nya illustrationer, nytt grafiskt manér, nya färger och ett helhetsgrepp kring layout. Järna-Vårdinge pastorat kommer att smyga in den nya grafiska profilen under 2024 eftersom det innebär ett stort arbete att göra om webb, trycksaker och skyltar.
Så här beskriver Svenska kyrkan syftet med den nya grafiska profilen:
”Svenska kyrkan är välkänd. De flesta känner till att kyrkan erbjuder gudstjänster, kyrkliga handlingar och musikverksamhet.
Men färre vet att Svenska kyrkan arbetar socialt, ger stöd vid sorg och finns för människor i kris och utsatthet. Därför är det viktigt att kommunicera vad Svenska kyrkan är och gör och det ska vara lätt att identifiera kyrkan som avsändare i kommunikationen.
När vi är konsekventa i den visuella kommunikationen – i alla kanaler – skapar
vi förutsättningar för människor att känna igen Svenska kyrkan. Det hjälper
oss att uppfylla målet och visionen för kommunikationsarbetet.
Målet är att visa på samhällsnyttan och att kyrkan kan vara relevant i människors liv. Visionen är att vara en kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädje över att tillhöra.”