Foto: Joakim Carlström / Ikon

Vigsel

Att vigas är att välja varandra, inför oss själva, varandra och hela världen. Fira dagen i all enkelhet eller med pompa och ståt!

Boka bröllop

Det blev ett ja! Hur gör vi nu? Här hittar du checklista och lediga bröllopstider.

Boka en vigseltid

Vigselakten är den del av bröllopet som äger rum i kyrkan, och det är egentligen en särskild typ av gudstjänst. Ni är själva med och utformar gudstjänsten under ett vigselsamtal med den präst som förrättar vigseln. Prästen kommer att kontakta er för att boka in samtalet i god tid.

Du kan själv leta upp en ledig vigseltid online och skicka en bokningsförfrågan! Och du är förstås också välkommen att kontakta oss per mail eller telefon om du föredrar det. Om det är viktigt för er att ha vigseln i en viss kyrka eller ett visst datum är det bra att inte vänta för länge. Du kan tidigast boka in din vigsel ett år i förväg.

Vad kostar det?

Om åtminstone den ena parten är medlem i Svenska kyrkan kostar den kyrkliga vigseln ingenting. Kyrka, präst, vaktmästare och kyrkomusiker ingår. Eventuella kostnader för musiksolister, blomsterarrangemang eller liknande bekostar ni själva.

Glöm inte hindersprövningen!

För vigseln ska kunna ske måste en prövning ha skett av att inga juridiska hinder föreligger. Hindersprövningen beställs från Folkbokföringen på Skatteverket, och är giltig i fyra månader. Ta med hindersprövningen till vigselsamtalet.

Mer om vigseln

Löftena som brudparet avger är en bekräftelse på att båda parter vill värna och arbeta för sin relation. Genom en kyrklig vigsel blir äktenskapet välsignat. Välsignelsen kan ses som att brudparet inte är ensamma med uppgiften, utan alltid kan finna kraft i något som är större än de själva.

På Svenska kyrkans webbsida kan du läsa mer om vigseln.