Foto: Jiang Millington

Begravning

Under en begravningsgudstjänst får anhöriga utrymme att minnas, hedra och ta avsked av den som har dött.

När döden kommer nära uppstår många frågor. Sorgen kan vara tung samtidigt som många praktiska beslut måste fattas, och det kan vara svårt att veta vart man ska vända sig för att få stöd och information. På begravningsverksamhetens egen webbplats Begravning i Järfälla hittar du en stor mängd info som kan vara till hjälp vid ett dödsfall, kring allt från ceremonier och gravskick till gravskötsel och blomplantering.

Du är också varmt välkommen att höra av dig vår kyrkogårdsexpedition (se faktaruta).

Boka begravning

Järfälla församling har tider för kyrkliga begravningsgudstjänster i alla de fyra kyrkorna. Borgerliga begravningar eller begravningar i annan kyrklig ordning än Svenska kyrkans kan hållas i Pilgrimskapellet vid Görvälns griftegård.

Det är vanligt att begravningstiden bokas av den begravningsbyrå de anhöriga anlitat. Men du är också varmt välkommen att själv höra av dig till oss.

Kostar det något?

Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan kostar begravningsceremonin ingenting. Lokal, präst, kyrkomusiker och vaktmästare står till ert förfogande. I annat fall utgår en kostnad för lokal och medverkande.

Här kan du läsa mer om vilka kostnader som täcks av begravningsavgiften.

Hör av dig

Oro och ensamhet kan lindras av ett samtal. Du är alltid välkommen att höra av dig.

tänt blockljus med kors i bakgrunden

Mer om begravning

På Svenska kyrkans webbplats kan du läsa mer om stöd i sorgen, om att planera en begravning, och andra vanliga frågor kring begravningar i Svenska kyrkan.

Ung hand håller gammal hand, utomhus i dagsljus

Efterlevandeguiden

Det är mycket praktiskt att tänka på efter ett dödsfall. Efterlevandeguiden är ett samarbete mellan myndigheter, för att göra det enklare för dig som förlorat någon nära.

Begravningsverksamhet

Undrar du något om kyrkogårdar, begravning, gravskötsel och plantering? Begravningsverksamhetens webbplats och kyrkogårdsexpeditionen har svaren.

Beställa gravskötsel

Vi hjälper dig att hålla gravplatsen i ett fint skick. Läs mer här om gravskötsel och blomplantering.