Regnbågsnyckeln

Under 2020 har all personal och en del av de förtroendevalda i Hyltebruks pastorat genomfört utbildningen Regnbågsnyckeln.

Regnbågsnyckeln är en processutbildning för att hbtq-personer och andra ska känna sig mer inkluderade i våra sammanhang.

Regnbågsnyckeln vill ge större trygghet för hbtq-personer i församlingar. I en församling som tilldelats hbtq-märkningen, Regnbågsnyckeln, har medarbetare och förtroendevalda genomgått hela processmodellens alla steg. Efter processen förväntas församlingen ha kompetens kring inkludering och hbtq och vara ett mer inkluderande sammanhang för hbtq-personer och andra.

I utbildningen har får man ta del av olika personers berättelser och diskuterat olika ämnen såsom normer, bemötande, öppenhet/slutenhet, möjligheter och förväntningar m.m.

Sedan har en mångfaldsvision skrivits. Denna ska hjälpa pastoratet att fortsätta arbeta och utveckla arbetet med inkludering för alla människor.

Nu är alla stegen i processen slutförda och vårt pastorat regnbågsmärkt.