Foto: Magnus Aronson /Ikon

Vigsel

Det är ett stort steg när två människor avger löften om livslång kärlek och trohet till varandra. Vad betyder det att gifta sig i kyrkan?

Två blir ett

Att två människor väljer att dela varandras liv är stort. Ni har funnit varandra och mer och mer insett att ni två är ämnade för varandra. I vigselgudstjänsten får ni bekräfta er kärlek till varandra. När två människor väljer att dela varandras liv blir den söndrade skapelse något mera hel. Mitt i glädjen och framtidstron finns det kanske också en oro: är det verkligen möjligt att vi ska klara det här. I vigselgudstjänsten ber vi tillsammans för er. Era vänner och släktingar deltar i bönen om att ni ska finna en allt innerligare gemenskap. Vigselgudstjänsten får bli mer än ett minne för er. En kraftkälla för kommande dagar.

Boka tid

När ni bestämt er för vigsel/välsignelse över borgerlig vigsel kontaktar ni församlingsexpeditionen eller bokar via webben.

Här bokar du vigseltid via webben

Vanligtvis sker vigsel/välsignelse på lördagar i Hortlax kyrka eller Tallhedskyrkan. Önskas annan dag eller lokal inom församlingen kontakta då oss, så försöker vi hjälpa er så långt det är möjligt.

Prästen tar kontakt med er för vigselsamtal i god tid i förväg.

Lokaler

Som bröllopslokaler finns Malmgården och Tallhedskyrkan som är alkoholfria lokaler.

Musik

Funderar ni på musik i vigselgudstjänsten kontakta då gärna våra musiker Christiane Rödder Steiner, 0911-787 88 eller Emma Bogren Isaksson, 0911-787 87

Brudkrona

Finns att låna på församlingsexpeditionen.

Hindersprövning

Kom ihåg att kontakta Skatteverket för hindersprövning!

Övrigt

Det är inte tillåtet att kasta ris eller konfetti utanför Hortlax kyrka, på grund av att det inte hinner städas undan inför nästa vigsel. Det är okej att blåsa bubblor.

Församlingsexpeditionen, 0911-787 80

hortlax.forsamling@svenskakyrkan.se