Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation

Vill du upptäcka livets stora hemligheter tillsammans med oss? Vill du dessutom åka på äventyrsläger i Åre, träffa nya kompisar och uppleva något som du kommer att minnas hela livet? I så fall tror vi att konfirmationsundervisningen i Hortlax församling är något för dig!

Konfirmation betyder bekräftelse och det som under konfirmationen bekräftas är dopet. Kanske döptes du när du var liten, kanske har du ännu inte blivit döpt. Om du önskar bli döpt kan du bli det under konfirmationstiden (läs mer här under fliken om dopet). Oavsett är konfirmationstiden ett tillfälle att få veta mer om dopet och vad det innebär, och vad det innebär att vara en del av den världsvida kyrkan. Att konfirmeras innebär att säga ja till att fortsätta vara nyfiken på den kristna tron samt att växa vidare i den egna tron.

Inbjudan och upplägg

Alla som går årskurs 8 och som tillhör Svenska kyrkan får en inbjudan till församlingens konfirmationsläsning. Tidigt på höstterminen är konfirmandledarna på högstadiet och berättar mer.

Inskrivning och föräldramöte

Söndag 1 oktober kl. 15.00 i Hortlax kyrka

Konfirmationsträffar

Malmgården, Hortlaxvägen 30

NÄR?
Onsdagar 14.30-16.30. Start onsdag 4 oktober.

Utöver onsdagsträffarna är det även två övernattningar samt ett läger.

Övernattningar

28-29 oktober 2023

Övernattning i Luleå.

2-3 februari 2024

Övernattning i Hortlax.

Konfirmation

Hortlax kyrka

28 april 2024.

Läger

Hållandsgården i Åre

5-9 juni 2024

Anmälan

Anmäl dig senast 25 september, inskrivning är 1 oktober. Skicka ditt namn, ditt eget mobilnummer, vårdnadshavares telefonnummer och fullständigt personnummer till konfirmandledare Linnéa Vikström, linnea.vikstrom@svenskakyrkan.se

Kostnadsfritt

Läsningen och lägren är kostnadsfria.

Marianne Hellgren, församlingspedagog

Linnéa Vikström, präst

Fler alternativ

Här hittar du gemensam konfirmationsfolder för olika alternativ i närheten.

Du kan söka bidrag från församlingen om du väljer att konfirmera dig på annan ort. Om det är aktuellt kontaktar du församlingen så får du veta vad som gäller. Här hittar du församlingens policy för lägerbidrag.

Tilltro

Tilltro är konfirmation för dig som är i gymnasieålder. För dig som kanske funderar över ditt liv, över vem du är, den kristna tron, och världen vi lever i. Start torsdag 8 dec, och de tre första tillfällena är öppna för alla som vill prova på!