Holmsunds kyrka

"Den vita kyrkan."

Kyrkan är öppen kl 07-19 alla dagar.

Vill du se hur det ser ut i kyrkan? Här hittar du en panoramafotografering, använd piltangenterna för att se dig runt i kyrkan och i församlingssalen

Adressen till Holmsunds kyrka  är Kyrkogatan 7, Holmsund. Hitta hit!

Du kan hyra våra samlingssalar till olika samlingar, här hittar du regler och kostnader.

Holmsunds kyrka byggdes 1863 av Dickson & Co i anslutning till deras sågverk i Holmsund. Den var brukskyrka fram till 1918 då Holmsund bildade egen församling. 1986 gjordes en tillbyggnad med kök och samlingssalar. Sedan dess brukas kyrkan av många olika verksamheter alla veckodagar.

Församlingssalen rymmer ca 80 personer. Den upplåtes utan kostnad för församlingsbor till dopsamkväm, bröllopsfester och minnesstunder. I köket finns porslin, en stor diskmaskin och kaffebryggare. Ingen alkoholförtäring är tillåten i församlingens lokaler.

I Holmsunds kyrka firas främst högmässor på söndagarnas gudstjänsttid kl.11, annars används kyrkan mycket till konserter och olika samlingar för gemenskap mat och fika. Varje onsdagskväll kl. 18.30 hålls vardagsmässa i kyrkans andaktsrum.

Här kan du läsa en historisk beskrivning av Holmsunds kyrka.