Dop

I dopet sker något som bryggar samman himmel och jord och i centrum finns vår glädje över barnet och samhörigheten med Gud.

Vad innebär dop?

I dopet lämnar ni ert barn eller er själva i Guds hand och får löftet att vad som än händer aldrig bli övergiven av Gud. I Svenska kyrkan är det vanligast med dop av barn, men alla åldrar är välkomna i Guds gemenskap.

Genom dopet blir barnet medlem i Svenska kyrkan. Om man som förälder vill avvakta med dop, kan ni meddela oss om ni vill att barnet ska tillhöra kyrkan utan att vara döpt.

Boka dop

Dop kan äga rum som en del i vår vanliga söndagsgudstjänst eller vid en egen dopgudstjänst, vanligtvis en söndag.

Ring till församlingsexpeditionen tfn 090-70 61 00 alt maila eller kom förbi holmsund@svenskakyrkan.se Kyrkogatan 9, Holmsund.

Vid bokningen får du veta vilka tider som finns tillgängliga. De vanligaste doptiderna i våra kyrkor är söndagar 13.30.

Du kan boka dop i alla församlingens tre kyrkor; Holmsunds kyrka, Obbola kyrka och Solbackakyrkan. Vid bokningen kan man också boka kyrkornas församlingssal kostnadsfritt om man vill fika eller äta tillsammans efter dopgudstjänsten.

Dopklänningar

Du är välkommen att låna en dopklänning till ditt barn! Vi har dopklänningar för barn i åldern 3 månader - 2 år.

Församlingsexpeditionen

Vill du boka dop, vigsel, begravning? Undrar du om gravskötsel eller något annat gravärende? Kontakta församlingsexpeditionen!

Tfn: 090-70 61 00

epost: holmsund@svenskakyrkan.se

Öppettider på församlingsexpeditionen :

Öppettiderna gäller helgfria vardagar

Måndag, tisdag och torsdag kl 9-11, onsdag kl 13-15