Högalidskyrkans kolumbarium

Kolumbariet intill Högalidskyrkan, är en fantastisk begravningsplats belägen mitt i staden på Högalidsberget, såsom arkitekten Ivar Tengbom själv önskade, en avskild och fridfull plats för sista vilan, och en vacker plats för anhöriga att minnas på.

Lediga gravplatser finns

Kolumbariet har lediga gravplatser. Lokaler för begravningskaffe finns.
Det är möjligt att ha värdiga begravningsceremonier med urna i kolumbariet. I anslutning till begravningen kan även gravsättning av urnan ske.

Delgivning – gravrättsinnehavare sökes

Högalids församling söker gravrättsinnehavare i Högalids kolumbarium (tidigare även kallad urnlunden).

Kyrkor och lokaler

Här hittar du information om Högalidskyrkan, lokaler och övriga kyrkorum.

Högalidskyrkan invigdes 1923 och redan 1939 togs urnlunden vid sidan av Högalidskyrkan i bruk. Det är en begravningsplats som liksom Högalidskyrkan är ritad av Ivar Tengbom. 1959 byggdes ytterligare en del, det runda kolumbariet, till begravningsplatsen. Högalids kolumbarium rymmer ca 8.800 nischer med plats för ca 30.000 urnor.

Högalids kolumbarium består av två delar

Ett kolumbarium är en begravningsplats med nischer för förvaring av urnor med aska i. Själva ordet kolumbarium kommer från latinets columbarium, som betyder duvslag, alltså en plats där duvor bor.
Högalidskyrkans kolumbarium består av två delar som ligger i anslutning till kyrkans nordfasad. Båda delarna är ritade av Ivar Tengbom, Högalidskyrkans arkitekt.

Både Tengbom och ärkebiskop Nathan Söderblom, som invigde Högalidskyrkan och som var en viktig teologisk samarbetspartner i bygget, var influerade av europeisk arkitektur och ekumenik. Kanske hade de båda inspirerats av kyrkobyggnader med kolumbarier i Frankrike.

När Högalidskyrkan invigdes var seden att kremera avlidna fortfarande ganska ny i Sverige. Den första kremationen ägde rum 1887. Högalidskyrkan invigdes 33 år senare.

Ivar Tengbom tillhörde den nyklassicistiska skolan och eftersträvade ett klassiskt formspråk kombinerad med funktionalism. Att ha en begravningsplats invid kyrkan är funktionellt, framför allt för de anhöriga som kan ha en gravplats mitt i staden, nära sin bostad.

Minneslunden

Den äldsta kolumbariedelen från 1939, som ligger i anslutning till kyrkans nordfasad, är utformad som en öppen gård, omgiven av en kolonnad i gulvit marmor. Totalt fjorton rum med urnnischer med täckplattor i samma material öppnar sig mot gården, som utgörs av en gräsmatta med en liten damm. I gräsmattan finns en minneslund som invigdes 2008. En minneslund är ett anonymt gravskick. Askan grävs ner i minneslundens gräsmatta inom ett gemensamt område och markeras inte. Enskilda gravvårdar och planteringar förekommer inte. Smyckning med blommor och gravljus får ske på anvisad plats.

Själva ordet kolumbarium kommer från latinets columbarium, som betyder duvslag

Fougstedts Fresk

Östra delen har en absidformad avslutning med en freskmålning med motivet ”Den gode herden” av Arvid Fougstedt (1888-1949) från 1942.

Herren är min herde, ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont,
ty du är med mig, din käpp och din stav gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller min bägare till brädden.
Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.
(Psaltaren 23)

Stenaltaret

Mot söder står ett stenaltare från 1939 med en relief av konstnären Ture Jörgensson.

Olle Hjortzbergs grav

De flesta nischer har en slät platta med gravyr. Men, det finns de som avviker från detta. I en sådan nisch vilar Olle Hjortzberg. För många är han kanske mest känd för bilderna på affischerna till OS i Stockholms 1912. Men hans anknytning till Högalidskyrkan är tydlig. På ena sidan av trappan upp till koret finns hans målning av Veronika med svetteduken.

Den övre delen av kolumbarietillbyggnaden

En liten trappa i norr leder ned till den övre delen av kolumbarietillbyggnaden från 1959, som ligger i branten mot Högalidsgatan. Den utgörs av en rund byggnad i två våningar, helt uppbyggd av rött tegel. Kring en likaså rund öppen gård löper en arkad, vars bakre tegelväggar är klädda med urnnischer. Bakom dessa finns en rund omgång, också med urnnischer.

Högalids kolumbarium har över 8800 nischer

Två trappor leder ned till den nedre delen som är uppbyggd på samma sätt med tegelklädda väggar i rött. Totalt har Högalids kolumbarium drygt 8 800 nischer med plats för ca 30.000 urnor.

I bottenvåningens centrala runda rum, motsvarande den övre delens runda gård, finns ett altare. Här finns möjlighet till andakt i samband med gravsättning. Det är också möjligt att ha begravningsgudstjänst med urna i kolumbariet. Urnan kan då gravsättas i direkt anslutning till begravningsgudstjänsten.

Här finns också en ljusbärare.

Kolumbariet är renoverat och rustat för framtiden

Under hösten 2018 fram till mitten av juli 2019 renoverades den runda delen av kolumbariet, det moderniserades och återskapades i Tengboms anda. Belysning och tillgänglighet förbättrades med nya hissar, toalett, bänkar och blomsterrum. El, vvs och åskskydd byttes ut. Golv, väggar och pelare återfick sitt ursprungliga utseende. Kolumbariet återinvigdes den 26 september 2019.

Gud, du är livets källa.
I dig är det som vi lever, rör oss och är till.
Bevara oss i liv och död i din kärlek,
och låt oss av nåd få gå in i Guds rike.
Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.

kolumbarium_urnlund_minneslund
Skiss urnlund med minneslund