Bra att veta om du tänker gifta dig.

Det är både spännande och roligt att gå i bröllopsplaner.

Det är ju oftast en hel del att förbereda också.

Här är lite praktisk information om du planerar att gifta dig i någon av våra kyrkor.

Våra kyrkor bokning m.m.

I vår församling finns 6 kyrkor.

Under senare år har antalet vigslar ökat. Det är därför bra om du är ute i god tid med att boka kyrka, präst m.m.

Ring tel 0340-66 40 86 för att boka er vigsel. Telefontider:  Må-fre, säkrast att få svar mellan 9-12.

I församlingen har vi 2 präster Heléne Enarsson och Johannes Ivarsson

Det är ju vanligast med vigslar på lördagar, och varje lördag är det en av prästerna som är i tjänst. Våra vigseltider på lördagar är 14.00 och 16.00.

När allt är bokat får du också veta  vilken musiker som tjänstgör och då är det bra att höras vid i god tid. De kan hjälpa dig med att välja musik och har många förslag att komma med.

Formell info

Församlingarna i svenska kyrkan betalar för sina medlemmar när de gifter sig i någon annan församling.

Upplåtelse av kyrka, präst, kyrkomusiker och vaktmästare kostar ingenting. Andra eventuella musiker och solister får man anlita själv.
För att gifta sig i kyrkan krävs normalt att åtminstone en av makarna är medlem.
Några månader innan vigseln behöver du kontakta till ditt lokala skattekontor och begära hindersprövning och vigselintyg samt eventuellt en blankett för namnändring. Hindersprövningen och vigselintyget ger du prästen då ni träffas innan vigsel.

svenska kyrkans hemsida kan du hitta mer om vad en vigsel innebär och hur den går till

Brudkronor

Fyra brudkronor finns för utlåning