Foto: Härlig gemenskap vid sopplunchen i Skällinge. Fotograf: Birgitta Länström

Diakoni

Jesus sa: ”Vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.”

Diakoni är uppdraget till kyrkan grundad i Kristi kärlek, att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta varandra i utsatta livssituationer.

Vi är alla någon gång i livet i en utsatt situation då vi kan behöva stöttning. Önskar du prata med någon är du välkommen att ringa till någon av våra präster eller diakon som har tystnadsplikt och samtalen är gratis.

Vill du bli ideell medarbetare inom diakonin? Här finns många spännande och givande uppgifter!

Exempel på verksamheter: Sopplunch i Skällinge jämna veckor, Arbetskretsen i Hunnestads församlingshem sista måndagen i månaden och Besöksgrupp på Ekekullen, Hembesöksgrupp.

Några av församlingens ideella berättar om sina uppgifter:

Besöksgrupp på Ekekullen

Elsie och Folke Irbladh deltar i besöksgruppen på Ekekullen. De har varit där några torsdagar varje termin och haft olika aktiviteter. De har låtit de äldre prova på att karda ull, mala kaffe på en gammal kaffekvarn, spelat bingo och sjungit tillsammans m.m. De hoppas att besöken blir ett trevligt avbrott runt kaffebordet och de tycker att det är roligt om de kan glädja någon med sina besök för ensamheten kan vara tung. Om man får de äldre att berätta om sina yngre dar, då lyser ansiktena upp, berättar de.

Sopplunch

Var finns den godaste soppan, den trevligaste gemenskapen och det bästa, gladaste och mest uthålliga soppgänget? Jo i Skällinge församlingshem där de fantastiska damerna i 10 års tid har glatt oss andra med hemlagad soppa och hembakt bröd.

Så här svarar de på frågan hur de orkar hålla på: ”Det är roligt, vi är ett bra gäng.  Alla vet vad de ska göra, så jobbet flyter på. Vi får mycket tack och uppmuntran från gästerna. Det är roligt att det är så uppskattat, och att så många kommer.”

Arbetskretsen

Vad är det bästa med Arbetskretsen?

Gemenskapen. Att man gör något tillsammans. Man vet att det man stickar kommer till nytta. Man vet precis vart det tar vägen, ja så svarade några av deltagarna i församlingens arbetskrets. Ett tjugotal damer och några herrar träffas en gång i månaden i Hunnestads församlingshem för att arbeta för Estland. Man stickar allt från tröjor och halsdukar till mössor, sockar och vantar Man samlar också in och sorterar kläder som sedan sänds till Estland.

Internationella gruppen

Vi vill arbeta för en rättvisare och mänskligare värld genom Internationella gruppen, genom miljömedvetenhet och rättvisemärkta produkter.

Vill Du vara med/hjälpa till i någon grupp?

Ring

Helene Enarsson, präst 0340-664081