Steg 5 - Näbbmusen

Stationen är ganska högt upp

Uppe i predikstolen hade familjen Stadsmus en finfin utsikt över kyrkan. Där träffade de en ny bekantskap, näbbmusen Gloria. Gloria berättade att predikstolen var som en gammeldags  högtalare; där uppifrån kunde ljuden komma långt och man kunde dessutom se alla i församlingen. Stadsmössen var tvungna att provskrika lite. Mamma Mus och Lillmusen hängde sig i svansarna och tjoade högt. Då öppnades dörren till rosrummet och Morfar Mus klev ut! Vad ni gastar gäspade han stort. Jag vaknade på muggen. Har jag sovit länge? Mamma Mus skakade på huvudet åt sin far och hoppade ner till Gloria näbbmus. Varför är det så konstiga figurer i trä här? undrade hon. Gloria berättade om örnen, duvan, oxen, människan med vingar och massa andra figurer som finns i koret. Sedan undrade hon om familjen Stadsmus kunde hitta var människorna döpte sina bebisar i kyrkan? Lillmusen spanade ner ifrån predikstolen och satte av i en väldans fart. Vänta på oss, sa Mormor Mus och jagade efter.

Vet du vart Lillmusen tog vägen? Hitta dopfunten, så hittar du en dörr med en till station.