Steg 3- Dansmusen

Under platsen du vilar på

ÅÅÅhh sa mormor Mus och drog sin fluffiga handväska mot hjärtat och vaggade fram och tillbaka. Det är ljuvligt. Ljuuuvligt! I kyrkfönstret slingrade sig en rosa ros, lika högt som de kunde se, upp mot taket. Solskenet lyste in mellan de gröna och rosa bladen, himlen var blå utanför och det var verkligen en ljuvlig syn.

Sannerligen, instämde morfar Mus, ljuvligt var rätta ordet! Fast han tittade inte alls på rosenfönstret utan hade fått syn på den lilla toaletten, eller muggen som kan kallade den, dit han var på väg i en väldans fart med utsträcka händer.

LillMusen stod alldeles stilla och tittade upp mot det vackra när hon fick se en vit dansmus komma signande ner genom grenverket, hållandes i ett paraply. Titta allihopa, titta! Skrek hon ivrigt. Mormor, Mamma och Pappa Stadsmus fick också syn på den vackra musen som dansade i fönstret. Det var Roselia, dansmusen som bor här i Rosrummet. Hon säger inte mycket, berättade Kyrkråttan.. Hon dansar mest. Hon är lite av ett mysterium. Ungefär som rosen som har blommat där i fönstret i flera hundra år. Oooo sa Stadsmössen med stora ögon. Nåväl, sa kyrkråttan, nu tycker jag att ni ska gå vidare in i den stora salen, den som heter Långhus. Där kan ni se om ni får tag på den trevlige skogsmusen Benedikt som bor under en av bänkarna, så berättar han mer för er.

Hjälp Stadsmössen att hitta Benedikt! Använd ficklampa om du har, och lys under bänkarna. Akta dig för katten.