Steg 2- Kyrkråttan

Nära marken

Vääähh…. Vääääähhhh.. vääähh…

Lill musen kunde inte vara tyst längre. PIIIIIIP! Skrek hon och gömde sig i mamma Mus famn.

Väääähhh… lät det ingen, och nu kunde familjen Stadsmus se varifrån ljudet kom. En mycket gammal – och då menar jag mycket gammal – kyrkråtta kom stapplande mot dem. Den hade en hjälm med en liten röd fjäder på huvudet, päls som hängde längs med sidorna och en lång svans som släpade i marken. Runt Kyrkråttan var det ett moln av damm, och det låg en svag doft i luften, antagligen ifrån smulorna som satt fast i Kyrkråttans päls – ost av det mer fränt doftande slaget.

Välkomna, fick slutligen Kyrkråttan ur sig. Välkomna till vår vackra kyrka!

Lillmusen kikade fram ur mamma Mus armar och såg att Kyrkråttan inte var farlig. Bara… mystisk.

Tackar tackar, svarade mamma Mus hurtigt och frågade vad det kostade för dem att gå en tur. Det var gratis svarade kyrkråttan, och visningen började precis där de var. I Vapenhuset.

Varför heter det vapenhus? Undrade pappa Mus och såg sig omkring.

Kyrkråttan berättade att förr trodde man att de som skulle gå i kyrkan la av sina vapen där, men att forskarna nu tror att det snarare var ett slags vaktlokal eller förråd av bybornas vapen när ofred hotade. Därför, väste Kyrkråttan, är jag vakt här i vapenhuset. Och har den här snajsiga råtthjälmen ifrån 1200-talet. Den är lika gammal som kyrkan, förstår ni.

Morfar Mus som tagit för sig av chokladen på bokbordet medan Kyrkråttan föreläste, hade nu en konstig min och harklade sig högt.
Eh, ursäkta, men finns det möjlighet att gå på muggen här?

Muggen? Jaha, du menar vattenklosetten, väste Kyrkråttan. Ja den ligger där om hörnet, vid Rosrummet. Hjälp morfar Mus att komma till muggen. Leta efter nästa station i Rosrummet. Ledtråd: Det finns två stationer i Rosrummet. Den du letar efter finns nära marken.

Foto: Li Almgren