Steg 1. Familjen Stadsmus anländer

Välkommen!

Det var en gång, för inte allt för längesedan, som familjen Stadsmus kom på besök till Rolfstorps kyrka. De hade läst i Varbergsposten att det skulle vara ”Öppen kyrka med visningar av rosen som var tre hundra år gammal”. Stadsmössen hade åkt med bussen och de var ju så små att det var gratis – ingen hade sett när de klev på eller av. Det var dock nära att de glömde gamle musmorfar som hade somnat på busschafförens mjuka mössa - i sista stund hade musmormor väckt honom med ett väl riktat lassokast med sin rosa handväska.

Sedan hade de vandrat den långa vägen över Ekekullen för att komma fram till kyrkan. När de kom fram var de både hungriga och trötta. Dörren till kyrkan var enorm, men som tur var också på glänt. Mössen smet in och pustade ut i det svala vapenhuset när de plötsligt såg en skugga komma haltandes mot dem. Skuggan blev större och större, och de kunde höra ett konstigt väsande, släpande läte…. Vad var det? Lägg dig ner i Vapenhuset för att hitta en ny station. Ledtråd: Kyrkråttan är inte alltid hemma. Men ser du två gula ögon som glänser i mörkret, då är det Katten som är på jakt efter möss, och då ska du springa åt ett annat håll!