Vigsel

”Störst av allt är kärleken”. Dessa ord kommer från en av de bibeltexter som ofta blir använda vid vigslar. När man väljer att gifta sig så handlar det om att säga Ja till varandra och det vill man ofta att fler skall höra och se.

Vigsel i Hedemora, Husby och Garpenbergs församling

Att gifta sig och göra det i kyrkan, eller i Svenska kyrkans ordning är roligt och spännande och stort. Ofta har man planerat sin vigsel länge. Man vet kanske vilken musik som skall vara med – sådant som betyder mycket för en personligen.

Vigsel i Hedemora, Husby och Garpenbergs församling sker oftast i någon av kyrkorna: Hedemora, Husby, Garpenberg, Långshyttan, Stjärnsund eller Vikmanshyttan. Församlingen har också ett avtal med Norns bruk om vissa lördagar i Norns kapell.

En vigsel behöver faktiskt inte planeras långt i förväg. Det behöver inte heller vara många med. Det räcker med två vittnen som faktiskt kan vara vaktmästaren och en musiker. Men om man vill går det förstås att göra ett stort och personligt utformat bröllop.

Har man en plats som betyder mycket för er som par, så kan en präst komma med er dit eller hem till er. För det är ju er vigsel som kyrkan gärna är med och välsignar. I den kyrkliga vigseln sker löftet inte bara tillsammans med släkt och vänner, utan också inför Gud. Om det är möjligt vill prästen gärna möta er i era önskemål och tankar.

Vigsel i Svenska kyrkan är likadan oavsett om paret är heterosexuellt eller av samma kön.

För den som ingått partnerskap eller borgerlig vigsel, men vill göra en vigselakt i kyrkan, finns det en ordning för det också.

Ni kan också förnya era vigsellöften i en gudstjänst. Hör av er, Det finns nästan inga begränsningar.

Välkomna till församlingen för er stora dag!

När ni har bestämt er – gör så här:

• Boka tid för vigsel på församlingsexpeditionen på tfn 0225 25 70 00 eller skicka e-post till hedemora.forsamling@svenskakyrkan.se
  • Den präst som skall viga er kommer att höra av sig för ett samtal kring era tankar och funderingar så ni kan göra en bra vigselgudstjänst tillsammans.
  • Läs gärna igenom vigselordningen genom att ladda ner vår pdf-fil nedan.
  • Beställ hindersprövning (den varar i fyra månader) från skatteverket genom www.skatteverket.se
  • Njut och se fram emot vigseln.