Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Dop

Hitta allt du behöver veta inför kommande dop.

En kvinnlig präst skvätter dopvatten på en liten flickas panna. Föräldrarna står bakom.

Vad är dopet?

Dopet är en gåva till oss från Gud.
Alla får vara med i Guds familj och dopet är en påminnelse om detta. Oavsett vad som händer i ditt liv, tror Gud på dig och älskar dig. Vårt dop bär vi med oss hela livet och det kan aldrig tas ifrån oss. Man är aldrig för ung och aldrig för gammal för att bli döpt.

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan och del av en större gemenskap i församlingen.

Hur går dopet till och vad kostar det?

Dopet kan vara en enkel stund med de närmaste, en stor familjefest,
eller en del av den vanliga gudstjänsten, det väljer ni.
Innan dopet får ni träffa prästen och prata om dopgudstjänsten.
Själva dopet kostar inget. De som bor i församlingen erbjuds att låna lokal i något av församlingshemmen gratis för dopfika.

Om så önskas finns dopklänning att låna för både barn och vuxna.
I länken Agenda till dop finns mer information om hur en dopgudstjänst
brukar gå till.

låna dopklänning

Det finns ett flertal dopklänningar i olika modeller och storlekar att låna.
Här finns mer information.

Fadder

En kvinna håller ett dopljus och ler mot någon som står framför. En man i ljus kavaj står bredvid kvinnan.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Vid dop har man ibland faddrar (gudmor och gudfar) kopplade till dopfamiljen. För att vara fadder ska man vara döpt. Det är möjligt att som blivande fadder bli döpt innan eller tillsammans med den man ska bli fadder åt. Hör av er till oss om samtal kring detta.

Att vara fadder är ett uppdrag och en gåva som börjar vid dopet och pågår hela livet. Som fadder har du möjlighet att vara medfunderare och medvandrare.
Att dela tankar och erfarenheter är ett sätt att växa tillsammans. Uppmärksamma gärna dopdagen varje år på något sätt. Du kan exempelvis tända dopljuset och läsa något ur en barnbibel,
göra en utflykt eller skicka kort.

Hur bokar jag ett dop?

Om du har frågor om dopet, kontakta gärna någon av våra präster.

När du vill boka dop, kontakta pastorsexpeditionen tel. 0225-25 70 00 eller
e-post: hedemora.forsamling@svenskakyrkan.se

Du kan också klicka på länken nedan och fylla i kontaktformuläret så kommer någon återkoppla till dig.

Ett litet barn doppar sina händer i en dopfunt.

Kontaktformulär för bokning av dop

Här kan du enkelt ta första steget till att boka ditt eller ditt barns dop.

Dopsatsning

Dopet uppmärksammas lite extra i församlingen på olika sätt, t ex:

Alla nyfödda får en påse med information, en haklapp och en napp på familjecentralen i Hedemora. Ni som går på annan vårdcentral kan en påse i S:t Paulusgården eller Garpenbergs församlingshem.

Vid dopet hängs en dopdroppe med namn och dopdatum upp i dopträdet i kyrkan där dopet sker. Droppen överlämnas sedan till den nydöpte vid församlingens dopfest som sker varje vår och höst.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.