Foto: Malin Wrigstad/ikon

Internationell verksamhet

Svenska kyrkan i Haninge vill verka för en hållbar utveckling där människan tar ansvar för sin livsstil och påverkan på natur, klimat och miljö. Kampen för fred, rättvisa och hållbar utveckling hör ihop. Vi vill återupprätta skapelsen och skapa ett gott och hållbart samhälle för alla - socialt, existentiellt, ekologisk och ekonomiskt.

Församlingens uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva mission och diakoni. Genom engagemang i församlingen kan vi uttrycka delaktighet i en global värld och en världsvid kyrka som vi både påverkar och påverkas av.

Tillsammans med Act Svenska kyrkan som är en del av ACT-alliansen (som består av över 150 biståndsorganisationer över hela världen kopplade till trossamfund) arbetar vi långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och kan agera snabbt vid katastrofer. Vi agerar kraftfullt för att bekämpa orättvisor och har verktyg, ingångar och kunskap att effektivt påverka på olika nivåer i samhällen.

Här kan du läsa mer om ACT: www.svenskakyrkan.se/act

Lokalt i Haninge genomförs insamlingsarbete och aktiviteter som uppmärksammar oss på orättvisor och hur vi kan göra skillnad:

Svenska kyrkan i Haninge:

• arrangerar Vegaloppet för hela familjen med insamling till internationella projekt
  • anordnar ett midsommarlotteri till stöd för internationella projekt med utsatta skolor och barn med funktionsvariationer
  • delar ut Fairtrade-märkta rosor på Alla hjärtans dag och kaffe på FN-dagen för att visa på lokalt samhällsengagemang och vara en röst för alla människors lika värde.
  • är medlemsorganisation i Världens barn och delar av kollekten går direkt till Världens barn. Svenska kyrkan i Haninge samarbetar också med Rädda barnen och Röda korset i Haninge.
  • har en tydlig roll i att stärka den enskilde att dela evangeliet, försvara människovärdet, värna om skapelsen och leva i tron, hoppet och kärleken.
  • stöttar kvinnliga teologistuderande i Bukoba.
  • bidrar till utveckling av solvatten och solcellsutrustning i Tanzania.
  • ·är diplomerad ”Kyrka för Fairtrade”. Här serveras rättvisemärkt kaffe, te, socker, kakao, drickchoklad och bananer i kyrkorna.

Liksom Guds kärlek och nåd, är de mänskliga rättigheterna till för alla människor utan åtskillnad eller baserat på förtjänst. Det handlar om deltagande, icke-diskriminering, öppenhet och ansvarstagande.

Vill du engagera dig i din kyrka? Kontakta gärna internationelal samordnaren.

Kontaktperson för internationellt arbete inom Svenska kyrkan i Haninge

Zandra Öman Lund, tel. 08-55567036
E-post: haninge.frivillig@svenskakyrkan.se

Ung i världen

Är du intresserad av att engagera dig internationellt inom Svenska kyrkan? Är du mellan 18-30 år kan du ansöka till Utbytesprogrammet Svenska ungdomar, för att få dela vardag med människor i någon systerkyrka eller partnerorganisation till Svenska kyrkan.