Olaus Petri kyrka
Foto: IAN Schemper

Olaus Petri kyrka

Muraregatan 32

Olaus Petri kyrka byggdes 1936 och fick då namnet S:t Nikolai kapell. 1962 ändrades det till Olaus Petri kyrka.

Kyrkan är rikt utsmyckad av skulptören Erik Nilsson, Harplinge. Altare, altarring, predikstol, dopfunt, läktarbröst och ljuskronor – allt är hans verk. Dessutom har han skulpterat de 12 apostlarna.

Krucifixet på korväggen bakom altaret är från klostret Beuron i Tyskland.

Bland övriga utsmyckning kan nämnas två gobelänger, både från Agda Österbergs ateljé Tre Bäckar i Varnhem med Kerstin Persson som konstnär. Den ena har motivet "Dopet" och den andra, över predikstolen, har som tema psalmens ord: "Upplys vår själ – upptänd vårt sinn."

Orgeln är en digital orgel, en Rembrandt 3000, från Johannus. Den har tre manualer och pedal och har 2 x 57 stämmor (en barockintonation och en romantisk intonation). Installerad 1998.

Kyrkklockan är från 1963 gjuten av M och E Ohlsson, Ystad.

Antalet platser i kyrkan är 110

Församlingshem

Olaus Petrigården är sammanbyggd med Olaus Petrikyrka och man kommer lätt in i lokalen – både utifrån och i främre delen av kyrkan. Du kan ha dopkaffe, minnesstund m. m. här. I samlingssalen på 1 vån. ryms det 45 personer. Här finns fullt utrustat kök. Bokning tel. 035 282 20 60.