S:t Nikolai kyrka
Foto: IAN Schemper

S:t Nikolai kyrka

Kyrkogatan vid Stora torg

S:t Nikolai kyrka kallas ibland för Hallands katedral, även om en katedral enligt tradition ska ha två kyrktorn, så säger det något om den imponerande storleken. Kyrkan ligger centralt vid Stora torg och är Halmstads församlings största, med plats för 600 besökare. Det är en stenkyrka med höga valv, vackra fönster och fantastisk akustik.

Välkommen in i kyrkan för en stunds andakt och stillhet. Upplev historiens vingslag i arkitektur, konst och atmosfär.

S:t Nikolai kyrkas öppettider

Öppettider i S:t Nikolai kyrka
Måndag, onsdag, fredag: 8.30–16.30.
Tisdag, torsdag: 10–16.30.
Lördag, söndag: 8.30–13.30.
Tiderna kan ändras vid gudstjänst, konsert, dop, vigsel och begravning i kyrkan.

Kyrkans arkitektur och historia

Halmstad har inte alltid legat på samma plats. Övraby kyrkoruin, belägen 2,5 km i norr om den nuvarande kyrkan, visar var Halmstad låg under 1100-talet.

Halmstad flyttades i början av 1300-talet för att komma närmare kusten. Man började då bygga S:t Nikolai kyrka, uppkallad efter de sjöfarandes skyddshelgon. Den blev färdig i slutet av 1400-talet. Den ligger idag mitt i staden vid Stora torg och inbjuder med sin klockklang alla inom hörhåll att komma.

I kyrkan finns 8 färgfönster i koromgången, av konstnär Einar Forseth 1953-78. Dessutom finns i kyrkan 2 runda färgfönster norr och söder om mittgången. De är skapade av Halmstadkonstnären Erik Olsson. Det sista av kyrkans 11 målade fönster finns i dop- och vigselkapellet och är skapat av Einar Forseth.

Kyrkan bär spår av gångna tiders händelser. En sådan var branden 1619. Många renoveringar har förändrat utseendet. S:t Nikolai kyrka har varit samlingspunkten för generationer av kristna i Halmstad. Nu planeras nästa årsring i kyrkans utseende, en tillgänlighetsanpassning av kyrkan. Du kan läsa mer om det det här

Kyrkan bär sitt namn av Biskop Nikolaus av Myra (hamnstad i nuvarande södra Turkiet) som är ett av kyrkohistoriens mest populära helgon. Han levde i början av 300-talet och det finns många spännande berättelser om hans godhet. Hans kvarlevor finns bevarade i Bari, på Italiens "häl". Han betraktas som skyddshelgon för sjöfolk, fångar, bagare m.fl. Han avbildas som biskop med olika attribut: skepp, tre guldklimpar eller penningpungar. Vi firar hans dag den 6 december som är Nikolausdagen.

I kyrkobeskrivningen kan du läsa mer om kyrkan och dess historia.

Läs och ladda ner här: Kyrkobeskrivning - svenska

I S:t Nikolai finns flera mindre kapell anpassade för mindre sammankomster och ensklida andakter. Det största av dem är Dop och vigselkapellet som ligger längst bak i kyrkan ovanför Gagges gravkor. Trappan upp till kapellet är brant och smal men väl uppe möts man av ett fantastiskt kyrkfönster av Einar Forseth. Motivet är ”Jesus välsignar barnen”. Dopfunten är signerad Erik Olson (Halmstadgruppen) är från 1972 och är av smidd koppar med röda och blåa glasinfattningar samt dopskål i blått glas.

Församlingshem

S:t Nikolai församlingshem ligger ca 5 minuters promenad från S:t Nikolai kyrka på Karl XI:s väg 4.  Här kan du delta i församlingsverksamhet, bjuda på dopkaffe eller ha minnesstund i samband med begravning. Det finns också möjlighet att hyra lokalen för andra sammankomster. Stora salen på 1 vån. rymmer 120 personer. Köket är fullt utrustat och det går att servera både mat och kaffe.

Gerekegården är en mindre korsvirkesbyggnad i närheten av S:t Nikolai kyrka, Kyrkogatan 11. Här kan du bjuda på dopkaffe eller ha minnesstund i samband med en mindre begravning. Lokalen går också att hyra till en mindre sammankomst. Samlingslokalen ligger på 2 våning och har ej tillgång till hiss.

Här hittar du kontaktuppgifter för bokning.

Förändringar av S:t Nikolai kyrka

Sammanställning av förslag till förändringar av S:t Nikolai kyrka.