Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Kyrkan finns för dig genom hela livet. Vi välkomnar det lilla barnet in i Guds familj genom dopet, välsignar kärleken och äktenskapet, funderar med konfirmanden över livets stora frågor och stödjer anhöriga i sorgen efter någon nära.

Genom dopet välkomnar vi människor i kyrkans gemenskap. Både barn och vuxna.
I konfirmationen firar vi våra konfirmander som vuxit upp och nu gör ett medvetet val och nu bekräftar sitt dop.
Bröllopet är en symbolisk och vacker högtid. I vigselakten uttrycker och bekräftar två människor inför Gud sin kärlek till varandra och vilja att vandra genom livet tillsammans.
När någon går bort hjälper begravningsgudstjänsten oss att ta ett värdigt och högtidligt farväl.

På sidorna nedan kan du läsa mer och vill du kontakta oss hittar du alla kontaktuppgifter här.

Dop

Dopet är inte beroende av prestation, du måste inte tro på rätt sätt eller förstå allting för att döpas. Tvärtom – Dopet är en gåva att ta emot. Kanske är du förälder som funderar på att döpa ditt barn eller så vill du döpas i vuxen ålder. Här hittar du fakta om dopet och praktisk information om hur du gör för att boka dop i någon av Halmstads församlings kyrkor.

Konfirmation 2023/2024

Du som är född 2009 nu är det din tur! Kom och ta reda på vad kristen tro handlar om och vad den kan betyda just för dig! Här kan du läsa om de olika alternativ som finns och anmäla dig.

En brud trär vigselringen på sin brudgums finger.

Vigsel

Vigseln, eller som de flesta säger bröllopet, mellan två människor är ett uttryck för kärleken och viljan att dela livet med varandra. I vigselgudstjänsten avger brudparet löften till varandra och församlingen ber om Guds välsignelse över parets liv tillsammans.

Begravning

När någon nära avlidit så förändras ens liv. Du som anhörig kan få stöd och hjälp av kyrkan på många olika sätt, både före, under och efter begravningen. Här har vi samlat sådant som kan vara till hjälp när någon närstående avlider

Ingen får använda Spotify i kyrkan längre

Från den 1 april får bara privatpersoner använda Spotify. Ingen musik från Spotify vid dop, bröllop eller begravning. Däremot går det spela köpt musik via CD-skiva eller iTunes.