Martin Luthers kyrka
Foto: IAN Schemper

Martin Luthers kyrka

Långgatan / Östra Lyckan

1965 utlystes det en arkitekttävling. Den vanns av arkitekterna Bertil Engstrand och Hans Speek, Stockholm.

Första spadtaget togs den 13 december 1968 och Martin Luthers kyrka invigdes den 19 december 1970.

Arkitekterna har velat skapa en låg och vänligt inbjudande kyrka som inte hävdar sig genom höjd utan genom ett annorlunda material och en annorlunda form.

Kyrkoanläggningen är placerad i en park av akacior. Redan här förnimmer vi den bibliska anknytningen. Tabernaklet som var Israels barns vandringskyrka hade stänger och bräder av akacieträ. Av samma material var arken, skådebrödsbordet och altaret. (2 Mos. 25-27).

Kyrkans ingång öppnar sig i en välkomnande vinkel och till vänster finns ungdomsgården som är en ombyggnad av den tidigare småkyrkan som byggdes 1958.

Antal platser i kyrkan är 400

KYRKAN är öppen i samband med gudstjänster och övrig verksamhet samt måndag - torsdag kl. 9.00 - 15.00, fredag kl. 9.00 - 12.00.

Församlingshem

Martin Luthers församlingshem ligger i samma byggnad som Martin Luthers kyrka. Här kan du delta i församlingsverksamhet, bjuda på dopkaffe eller ha minnesstund i samband med begravning. Det finns en stor sal Katharinasalen den rymmer 65 personer, och Luthersalen som kan möbleras i biosittning och rymmer då 120 personer. Köket är fullt utrustat. Bokning tel. 035 282 20 60. .