Två ungdomar jämför sina skostorlekar på ett bord.

Vill du bli konfirmand hos oss?

Att vara konfirmand i Svenska kyrkan är en möjlighet att göra ett djupdyk i livet självt.

Det är till för dig!

I samtal och möten får du, jag och vi tillsammans nya idéer och chans att uppleva och reflektera över tro, Jesus, liv och mycket mer. Att vara konfirmand är inte nödvändigtvis att ha ett färdigt svar. Alla är välkomna med sina erfarenheter, utgångspunkter och tankar.

Välkommen att dela med dig av ditt och ta emot av andra. Konfirmandtiden är något som görs i gemenskap. Präst och ledare kommer inte att överlämna ett paket utan konfirmandtiden görs i mötet och utbytet mellan ledare, konfirmander och präst. Learning by doing är en nyckel, livet måste göras för att begripas. Relation måste skötas för att växa. Tro måste övas för att mogna och redan i viljan till tro finns tro.

Med hjälp av film, musik, samtal, lekar, pyssel, Bibel och mycket mer är konfirmandtiden ett erbjudande om fördjupning mitt i högstadiet, en tid av förändring och utveckling. En möjlighet att stanna upp inför livets stora frågor. En möjlighet att provtänka!

Det år du fyller14 får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse. Genom dopet hör du ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Om du väljer att konfirmeras hoppas vi att du efteråt känner att du fått fundera på frågor som du tycker är viktiga tillsammans med andra, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen.

Båda våra konfirmandgrupper är nu fullbokade. Vill du gå i någon av grupperna men inte hunnit anmäla dig, kontakta Maria Ljungberg så kan hon kanske hjälpa dig vidare.

Veckoläsning med flygresa till Krakow 2025

Mitt i där livet förändras. Livet måste levas för att begripas. Växa, tro, tänka provtänka och tänka om. Med hjälp av bland annat musik, film, samtal, skapande och bibel utforskar vi livets stora utmanande frågor tillsammans.

Startdatum med föräldramöte: 8 oktober kl 11 i Asmundtorps kyrka, vi börjar dagen med att fira gudstjänst.
Träffar: Tisdagar kl 16:00–18:00 Samt en heldag på hösten och två på våren.
Plats: Varierande
Läger: Ett på hösten (vecka 41) och en lägerresa i början av året 2024 (vecka 6).
Konfirmation: 11 maj kl 13 i Asmundtorps kyrka
Antal platser: 25

Gruppen är fullbokad!

Sommarläsning med tågluff till Krakow 2024

Starta sommarlov med konfaläsning? Javisst! Vi startar direkt efter skolan med att dra iväg på läger. Mycket aktiviteter av blandad karaktär. Efter lägerdagarna så firar ni midsommar vilar upp er för två intensiva veckor fulla av spännande aktiviteter.

Förträffar: 19 november 2023 och 17 mars 2024 i Asmundtorps kyrka.
Plats: Varierande
Heldagsträffar: 24–28 juni och 1–5 juli 2024
Läger: 15-20 juni 2024
Konfirmation: 6 juli kl 13 i Asmundtorps kyrka
Antal platser: 20

Gruppen är fullbokad!

Krakowresan våren 2024

Tankar kring vår resa till Krakow: Ett besök till Auschwitz

Förälder till konfirmand?

Grattis! Här är lite tips och råd till dig som har ett barn som ska bli eller är konfirmand:

• Konfirmationen är ett ypperligt tillfälle för din ungdom att få prata om livet, uppmuntra det!
  • Prioritera konfirmationen. Vi planerar utifrån att hela gruppen är på träffarna och de tillfällen när vi ses!
  • Fråga! Både ungdom och ledare!
  • Nyfiken på vad vi går igenom? Vi berättar gärna!
  • Följ gärna med på gudstjänster! Möjligen kan du sitta på en annan bänk men din ungdoms konfirmationstid kan också vara ett tillfälle för dig!
  • Om din ungdom är sjuk eller inte kan vid något tillfälle vill vi gärna att ni hör av er!
  • Vi tycker det är minst lika kul att ha kontakt med er föräldrar som det är med era ungdomar!
  • Peppa gärna till att delta i vår övriga verksamheter. Konfirmandledare, ungdomsgrupper, körer med mera. Vi älskar att öppna upp forum för prat, skratt, aktivitet. En kyrka mitt i livet!

Behandling av personuppgifter (GDPR)

Så här behandlar vi personuppgifter för dig som är konfirmand.

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.