Hjärtstartare

Vi i Gränge-Säfsnäs församlings diakoniverksamhet har mottagit denna hjärtstartare med stor heder och tacksamhet!

Hjärtstartare

På initiativ av Gun Eriksson i Östanbjörka, medlem i Gärda och verksam hjärtsköterska, hade det kvinnliga nätverket Gärda 2011-2012 ett projekt där målet var att samla in pengar för att tillföra Grangärdebygden hjärtstartare och tillhandahålla utbildning i hjärt/lungräddning och första hjälpen.

Det var många i bygden som skänkte pengar till insamlingen. Lotterier anordnades och gratistidningen Annonsbladet informerade regelbundet hur ekonomin såg ut. I början av 2012 hade de nått målet. Det resulterade i inköp av tre apparater som under trevliga former kunde fördelas ut på alla-hjärtansdag i februari 2012. En av apparaterna placerades permanent på ICA i Grangärde och den andra på Coop i Sunnansjö. (Projektet inspirerade en annan organisation att tillföra utrustning på andra serviceställen).

Gärdanätverkets mobila hjärtstartare, den som Grengehuset under många år hjälpt till att låna ut till olika föreningar och organisationer, måste nu få ett nytt hem i och med att Grengehuset är sålt och verksamheten förändrats. Vi tre ”Gärdamammor hjärtstartargruppen”, Gun, Agneta och Marianne har diskuterat hur vi bäst kan fortsätta bidra till hjärtsäkerheten i bygden. Vi har nu beslutat att skänka den mobila hjärtstartaren till Gränge-Säfnäs församlings diakoniverksamhet. Den kommer att finnas med i verksamheten och därmed fortsätta vara till för hela bygden.

Marianne Gottfridsdotter Nåhem, Agneta Eriksson, Gun Eriksson

Nätverket GÄRDA

Det kvinnliga nätverket Gärda föddes 2004 och är ett nätverk för kvinnliga företagare, medföretagande kvinnor, företagsamma och allmänt aktiva kvinnor i Grangärdebygden.

Medlemmarna representerar tillsammans ett fantastiskt mångfald av, nuvarande och tidigare, yrkes-och livserfarenheter.

Det betyder att Gärdor ofta är involverade i det som händer i Grangärdebygden, eller så ser det till att det händer!

Vi i Gränge-Säfsnäs församlings diakoniverksamhet har till husbilen mottagit denna hjärtstartare med stor heder och tacksamhet!