Efter konfirmationen | Bli Assistent

Konfirmationen är aldrig slutet på din relation med kyrkan. Tvärtom! Efter din konfirmation är du varmt välkommen att fortsätta som Assistent i Göteborgs Domkyrkopastorat. Som Assistent har du möjlighet att engagera dig i många av våra verksamheter och fortsätta gemenskapen med dina nyfunna vänner.

Ett konfirmationsår går väldigt fort och under den tiden kommer du hinna lära känna massor av nya kompisar och bli en del av ett nytt sammanhang i kyrkan. Det känns därför väldigt synd att den högtidliga konfirmationsdagen i kyrkan ska vara slutet på äventyret. Därför erbjuder vi alla våra konfirmander i Göteborgs domkyrkopastorat möjligheten att bli Assistenter.

Vad är en Assistent?
En Assistent är helt enkelt en fd konfirmand som beslutat sig för att vilja fortsätta umgås med sina nyafunna kompisar.

Vad gör en Assistent?
Som Assistent i Göteborgs domkyrkopastorat blir du en superviktig länk mellan konfirmander och ledare. Du får hjälpa till på våra olika träffar och evenemang och dessutom får du chansen att åka med på alla våra konfirmationsläger.

Där får du möjligheten att prova på olika arbetsuppgifter under ett läger, t.ex. som segelledare, kökspersonal, musikledare eller pedagog. Detta kan vara en jättebra möjlighet för dig att samla på dig lite nya erfarenheter samtidigt som du får åka iväg på resor med dina kompisar. Och när du framöver vill söka sommarjobb eller andra extraknäck kan det dessutom se väldigt fint ut på ditt CV att kunna skriva ”Assistent i Göteborgs domkyrkopastorat”.

Varför ska man bli Assistent?
Att bli konfirmerad är i sig en stor sak i livet, men på kuppen har du också lärt känns ett nytt sammanhang och skaffat dig en hel drös med nya kompisar. Vi vill ju att du ska få möjlighet att umgås mer med dessa och dessutom lära känna ytterligare nya kompisar från våra andra grupper.

Hur länge är man Assistent?
Du kan vara Assistent en gång eller vara med resten av ditt liv. Det är helt upp till dig! Det kostar inget att vara Assistent och det finns ingen bindningstid eller uppsägningstid. Vill du följa med är du välkommen - vill du inte längre är det helt ok.

Under 2024 har vi fyra stora konfirmandläger som vi ska genomföra. För att vi ska kunna genomföra dessa läger behöver vi vara en hel del ledare. Men framförallt behöver vi er hjälp - för ni är experter på det där med att vara konfirmand. Era upplevelser och er erfarenhet är ovärderlig för oss, och tillsammans kan vi göra riktigt bra läger!

Bli Assistent!

Anmäl ditt intresse att vara Assistent i vår verksamhet.

Anmäl dig här

Assistent | Utbildning & Läger

Att vara Assistent handlar till stor del om att vara engagerad på träffar och läger under året. För att ni som Assistenter ska känna er väl förberedda på er uppgift har vi en Assistentutbildning under året.

Återträffsläger | Boda Borg

Under hösten 2023 reser vi till Karlskoga och besöker Boda Borg.