Vad är diakoni?

Diakoni är kristen tro genom kärlek, omsorg och solidaritet med medmänniskor och skapelsen. Ordet diakoni står för social omsorg och tjänst.

Diakoni är att skapa en rättvis och jämlik värld utifrån varje människas värdighet och okränkbara värde. Uppgiften för diakonin är att lyssna, stödja och agera tillsammans, att ge människor utrymme att lyfta fram sina erfarenheter av utsatthet och nöd och att uppmärksamma orättvisor.

Visionen för Gävle församling är Djärvt diakonal

Kyrkan är en modig och aktiv samhällsaktör med Jesus som förebild.
Kyrkan i Gävle hörs, syns och agerar och gör det gärna tillsammans med andra.
Där mänsklig nöd och utsatthet finns.
Där behov av rättvisa och trygghet finns.
Där längtan efter kärlek finns.

Gävle församling är en aktör i samhället som vill ge plats för de röster som har svårt att höras. Tillsammans med människor i utsatta situationer och i samverkan med föreningar och offentliga institutioner verkar Gävles församlings förtroendevalda, ideella och anställda medarbetare för att skapa möjligheter för alla att ta del av goda livsvillkor i samhället. Gävle är en del av en värld i förändring. Hur diakonin kommer till uttryck här kräver därför också ständig förändring.

Vi samlas till gudstjänst och vi sänds ut till tjänst när den är slut. Jesus säger: ”Kom till mig!” och ”Gå ut!” Kom och gå är Guds hjärtas slag, en levande puls. Jesus rör sig ständigt mellan templet/synagogan och gatan, mellan blick för nöd och uttryck för nåd.
Ur Diakonins sju bord, av Sanna och Hans-Erik Lindström​