Abstrakt målning med många färger.
Foto: Rassouli

Gudsbilder i förändring

27–28 oktober 2022 arrangerade enheten en forskningskonferens i Uppsala tillsammans med teologiska institutionen.

Gudsbilder, både konstruktiva och destruktiva, hör intimt samman med vad det är att vara människa. De säger något om hur vi värderar handlingar och situationer, hur vi hanterar konflikter och kriser.

Hur förändras gudsbilder i tider av klimathot, krig och pandemi? Hur gestaltas de i relation till livets orättvisor och visioner av upprättelse och hopp? Vilka gudsbilder behöver (åter) upptäckas i en turbulent och medialiserad tid?

Huvudtalare 27 oktober: Linn Marie Tonstad, Yale University. Images of God and the Work of God.

Huvudtalare 28 oktober: Thomas Ekstrand & Mohammad Fazlhashemi, Uppsala universitet . Att samtala om Gud över religionsgränser – kristna och muslimska utmaningar.

Värdar: Teologiska institutionen Uppsala & Svenska kyrkans enhet för forskning och analys.

För närmare information och frågor, eposta maria.essunger@teol.uu.se eller michael.nausner@svenskakyrkan.se.

Indelning av paper-presentationer

Här kan du ta del av alla abstracts

Call for papers

Anmälan och boende

Torsdag 27 oktober

11.00 Registrering öppnar, foajé framför Humanistiska teatern

12.00 Lunch, foajé framför Humanistiska teatern

13.00 Välkommen, Humanistiska teatern

13.20 Images of God and the Work of God, huvudanförande av Linn Marie Tonstad och respons, Humanistiska teatern

14:30-15:45 Parallella paper-presentationer I, se separat schema

15.45 Fika

16:05-17:20 Parallella paper-presentationer II, se separat schema

17.20 Mingel med snittar och fördrink

18.00-19.00 Kortfilm & musikprogram med Idris Jafo och Hållbus Totte Mattsson, Humanistiska teatern

19.30 Middag på Hantverkarföreningen, Nedre Slottsgatan 6

Fredag 28 oktober

09.30 Att samtala om Gud över religionsgränser – kristna och muslimska utmaningar, huvudanförande av T. Ekstrand och M. Fazlhashemi och respons, Humanistiska teatern

10.40 Fika

11.00 – 12.15 Parallella paper-presentationer III, se separat schema

12.20 Avslutande panel om konferensens fokus, Humanistiska teatern

13.00 Lunch, foajé framför Humanistiska teatern

14.00 Möjlighet till guidad tur bland Berit Sahlströms gobelänger i universitetshuset

Call for papers

Gudsbilder i förändring
Forskningskonferens i Uppsala 27–28 oktober 2022

Vad är en gudsbild? Vad är föränderlighet? Vad ryms i ordkonstellationen ”gudsbilder i
förändring”? Vår pluralistiska samhällsbild, som kännetecknas av samtida religiös-politisk och kulturell mångfald – och dess koppling till historia och tradition – innebär såväl möjligheter som utmaningar. Oavsett om människor tror eller inte tror på något större än sig själva spelar religion roll i allas våra liv, i dess många former gör den avtryck i vår vardag på skilda arenor: i ekonomin, konsten, juridiken, vården och politiken.

En central del av religion och teologi handlar om hur vi förstår och relaterar till en gudomlig dimension av verkligheten, men också hur vi lever våra liv, tillsammans med andra oavsett tro. Gudsbilder – konstruktiva och destruktiva – hör intimt samman med frågor som rör vad det är att vara människa, hur vi värderar handlingar och situationer samt hur vi hanterar konflikter och kriser. Förändring aktualiserar tankar kring klimathot, världens orättvisor, livets förgänglighet, upprättelse och hopp. Upplevelsen av att stå vid undergångens rand är inte ny, så frågan är hur vi kan tänka, leva, skriva och verka för det gemensamma goda i vår egen turbulenta och medialiserade tid?

Denna forskningskonferens arrangeras av Teologiska institutionen i Uppsala tillsammans med Svenska kyrkans enhet för forskning och analys i samråd med svenska lärosäten i teologi och religionsvetenskap. Bidrag om pågående forskning från teologiska och religionsvetenskapliga liksom humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner är välkomna till teman så som:

1. Konst, kultur och teologi
  2. Politik, kön och exegetik
  3. Religion, konflikt och dialog
  4. Digitalisering, klimatförändringar och apokalyptik

Paper proposals på mellan 150 och 200 ord skickas senast 15 juni 2022 med kyrkokansliet.forskningskonferens2022@svenskakyrkan.se.

Vill du skriva ut Call for papers finns den som pdf här.

En publikation utifrån bidragen till konferensen är planerad.

Anmälan, kostnad och boende

Tiden för anmälan har gått ut. Om du har frågor kring din anmälan kontakta eventbyrån, kyrkokansliet.event@svenskakyrkan.se

Sista anmälningsdag var den 30 september 2022. Vid avbokningar efter den 27 september kommer ingen återbetalning av deltagaravgiften att göras.

Avbokningsinformation

Om du behöver avboka gör du det via mejl till kyrkokansliet.event@svenskakyrkan.se.

Boende

Du bokar och står själv för kostnaden för ditt boende. På nämnda hotell nedan finns reserverade hotellrum med förhandlade priser. Ange bokningskoden och boka ett rum före den 26 september för att erhålla angivet pris.

Clarion Hotel Gillet
Clarion Hotel Gillets webbplats
Boka rum
Bokningskod: 14416
Enkelrum: 1 101 kronor, inklusive moms

Elite Hotel Academia
Elite Hotel Academias webbplats
Boka rum
Bokningskod: Svenska Kyrkan - 3630-1
Enkelrum: 1 250 kronor, inklusive moms

Eventapp

Strax innan konferensen får du  ett sms med länk till en eventapp för information inför och under konferensen. Appen öppnas i webbläsaren men du kan spara ned den på hemskärmen.