Konfirmand

Information om konfirmationen för dig som vill bli konfirmand.

För dig som funderar på att bli konfirmand 2023/2024

För dig som är född 2009 eller tidigare och är bosatt i eller runt Forshaga, Deje eller Munkfors kommer vi att erbjuda möjligheter att lära känna varandra och kyrkan.

På våra träffar kommer vi att samtala kring livet, lära oss om kyrkan och kristendomen, leka, skapa i olika material, fika och umgås.

Det är du som konfirmand som är i fokus, och vi formar konfirmandtiden och träffarna utifrån dina behov och önskningar.

Konfagrupper

Terminskonfirmation
Regelbundna, korta träffar under hela året på respektive ort: Forshaga, Deje och Munkfors. Längre träffar vid lov och äventyrsläger i början av sommarlovet, vecka 25. Alternativ finns för dig som inte vill övernatta under lägret.

Deje - varannan onsdag (ojämna veckor) kl. 14.00-16.00 med start 11/10
Forshaga - varannan torsdag kl. 15.00-17.00 (ojämna veckor) med start 12/10
Munkfors - v. 41 Onsdag kl. 15-17 och söndag kl. 10-15
v. 45 onsdag kl. 15-17
v. 48 onsdag kl. 15-17 och söndag kl. 10-15

Sommarkonfirmation
Två längre träffar vid loven under våren, en veckas dagläger vecka 24. Konfan avslutas med ett äventyrsläger vecka 25.

Datum:
Lördag 24/2 - Första träffen
Måndag 1/4 Annandag påsk - Andra träffen
Måndag 10/6-torsdag 13/6 - Dagläger kl. 10-15
Måndag 17/6-torsdag 20/6 - Äventyrsläger med övernattning
Söndag 23/6 - Konfirmation

Konfirmationen sker i juni.

Sen anmälan till Sommarkonfan är öppen!

Klicka här för att komma till anmälningssidan.

Bra att veta

• Konfirmationen kostar ingenting – kyrkan står för all mat och material under träffarna.
  • Du behöver inte vara döpt eller aktiv i Svenska kyrkan för att kunna delta vid undervisningen.

Robert Axelsson
robert.axelsson@svenskakyrkan.se
054-87 55 22

Helena Andersson
helena.andersson3@svenskakyrkan.se
054-87 55 31

Kom som du är och få ett minne för livet. Här finns utrymme för dig och dina tankar!

Att vara konfirmand

Alla människor har frågor och funderingar, men kanske speciellt du som är ung. Det kan vara svåra tankar kring kärlek och död, vardagliga grubblerier eller stora, förväntansfulla drömmar inför framtiden. Men trots att alla går runt och funderar är det ibland lätt att känna sig ensam om sina tankar. Är det bara jag i hela världen som tänker så här? Ligger någon annan vaken just nu och frågar sig samma sak? Oroar sig andra i min ålder för det här?

Du är inte ensam om att fundera över livet.

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan, vilket är ungefär 1 av 3. För många blir konfirmationen en chans att utforska både sig själv och andra, att få testa sina åsikter och värderingar. Som konfirmand får du diskutera livets små och stora frågor tillsammans med både jämnåriga och äldre. För att du ska kunna lära känna dig själv, varför du tänker och handlar som du gör, och även förstå hur andra resonerar. Konfirmation är en upptäcktsresa som vi gör tillsammans.

Vad är konfirmation egentligen?

Konfirmation handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor. Helt enkelt det som är viktigt för dig. Under konfirmationstiden får du testa att ta på dig ett par ”kristna glasögon” och se dig omkring med ”kristna ögon”. Vad tror du att du skulle se? Skulle du upptäcka något nytt omkring dig? Kanske inuti dig? Se gamla grejer på ett nytt sätt? Många blir förvånade.

Att vara konfirmand i Forshaga-Munkfors församling.

Vill du träffa nya människor, testa på att göra olika värderingsövningar och upplevelsevandringar, fika och äta gott, gå på gudstjänster, se på film, leka lekar och få skapa i olika material?

Under din konfirmationstid tar vi upp frågor som rör livet, döden, kärlek, relationer, vänskap, om Gud finns och om Gud kan spela någon roll i ditt liv, vad bön är, hur det går till på en begravning, ett dop eller en vanlig gudstjänst? Under konfirmationstiden kommer vi också att prata om de frågor som du funderar på.

Är du nyfiken men inte säker på att du vill konfirmera dig, haka på och testa några gånger innan du bestämmer dig. Du behöver inte vara döpt eller veta vad du tror på för att vara med.

Vi tror att det blir en rolig och spännande tid som du kommer att minnas resten av livet.