Stöd till Ukrainas folk

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi är många som känner oro, ilska och vanmakt över det brutala och meningslösa krig som pågår i Ukraina. Oskyldiga drabbas oerhört hårt. Miljontals människor tvingas på flykt från sina hem. Familjer splittras och mångas liv är i fara. En verklighet som alltför många runt om i världen upplever varje dag är nu också en verklighet i vårt närområde.
I denna situation finns en stor vilja att göra något för att hjälpa och lindra på olika sätt. Att visa omsorg och stöd för dem som drabbas av kriget. Många fantastiska insatser görs av olika organisationer och enskilda. Läget i Ukraina förändras snabbt och akut hjälp behövs men också en beredskap för att ta emot människor på flykt.

I Förlösa-Kläckeberga församling samlar vi in pengar till ACT Svenska Kyrkan som genom sina lokala partner finns på plats i Ukraina samt i länderna runt Ukraina och stöttar den ukrainska befolkningen. Vill du bidra med ditt stöd? Klicka här.

Vi förbereder oss för att snabbt kunna prioritera om i vår verksamhet och i användandet av församlingens lokaler om många flyktingar kommer till vårt närområde. Detta i samverkan med andra församlingar och organisationer.
Församlingens diakon Karin Hardell Harrysson har uppdraget att samordna och samla in uppgifter på vilka i församlingen som vill göra en särskild insats.

I gudstjänster och andakter ber vi för Ukrainas folk, för alla människor på flykt.
Varje dag kl.17.00 ringer kyrkklockorna till bön och eftertanke i en tid av oro.
Vill du tända ett böneljus eller skriva en bön? Klicka här

Du är varmt välkommen att höra av dig om du behöver någon att samtala med eller om du har tankar och frågor kring hur du kan bidra med hjälp och stöd.

Psaltaren 31 är en mångtusenårig bön som ger tröst och hopp i en mörk tid.
En psalm som läses varje dag runtom i Ukraina. På härbärgen, i skyddsrum och i kyrkor. Här kan du läsa psaltaren 31...

BÖN FÖR FRED I OCH OMKRING UKRAINA

(En bön av Sveriges kristna råd)

Heliga treeniga Gud,
du som är världens upprätthållare och frälsare.
Vi ber för situationen i och omkring Ukraina.

Vi ber om insikt, mod och handlingskraft
hos politiker och ledare att gå fredens väg.

Stärk enheten mellan människor, folk och stater.
Hjälp oss alla att verka för fred och försoning.

Jesus Kristus, vår befriare,
ge våra oroliga hjärtan ro.
Kom med din fred.

Amen.