Pilgrim

Njut av vandring i skog och mark, med oss eller själv – Gud går alltid med dig.

Pilgrimsvandringar

• 3 mars, kl 09.00: Åsarps församlingshem
    Gemensam frukost kl 8 där vi ser starten på Vasaloppet på storbild. Därefter vandring under tiden för loppet som avslutas med gudstjänst i Åsarps kyrka kl 12.
  • 28 mars, kl 09.00: Solberga kyrka
  • 9 maj, kl. 08.00: Bredene kapell, Åsarp
  • 18 juni, kl 18.00: Vilske-Kleva kyrka
  • 13 juli, kl 10.00: Gökhem kyrka
  • 30 juli, kl 18.00: Kort vandring, plats meddelas senare
  • 20 aug, kl 18.00: Floby kyrka
  • 3 sept, kl 18.00  Kort vandring, plats meddelas senare
  • 14 sept, kl 10.00: Grolanda kyrka
  • 3 nov, kl 15.00:  Allhelgonavandring, plats meddelas senare
  • 15 dec, kl 10.00: Adventsvandring, plats meddelas senare

Pilgrimsvandra för klimatet

Pilgrim's Walk for Future är Nordens största vandrande folkrörelse för klimaträttvisa, fred med jorden och fred med varandra. Häng på du också och vandra för klimatet. Klicka på länken nedan och kolla in vilka vandringar som finns.

Walk for future

Boka en egen pilgrimsvandring

I Floby pastorat finns flera vackra pilgrimsleder som röjs och hålls i ordning så att vi alla kan ha glädje av dem.

Pastoratets pilgrimsgrupp har ledare från de tre församlingarna. Gruppens uppgift är att samordna och arrangera pilgrimsvandringar i närområdet och göra det enkelt för människor att komma ut och upptäcka vårt vackra område.

Gruppen genomför också vandringar på uppdrag. Kanske är ni ett gäng kompisar, ett arbetslag eller några familjer som vill prova på pilgrimsvandring? Kontakta pilgrimsansvarig Matilda Nyman.

Fler vandringar

Du hittar fler vandringar i närområdet på
www.svenskakyrkan.se/skarastift/pilgrimsvandra

Kulturvägen

Floby pastorat är medlem i ”Kulturvägen – Ekomuseum Västergötland”. Kulturvägen är ett upplevelseområde där du möter en rad besöksmål som ofta drivs av småskaliga landsbygdsföretagare eller ideella föreningar. Här hittar du bland annat gårdsbutiker, lantligt boende, lokalproducerad mat, kaféer, konst och hantverk, museer och många aktiviteter. Allt inbäddat i ett omväxlande landskap präglat av jordbruk med mångtusenåriga kulturminnen.

Läs mer på www.kulturvagen.se

Vilskeleden

Vilskeleden är en regional vandringsled genom västra Falbygden. Den sträcker sig mellan Jäla kyrka i söder och Östra Tunhems kyrka i norr, sammanlagt 44 km. Här kan du vandra genom hagar, jordbruksmark och skog, och uppe på Mösseberg har du milsvid utsikt med Kinnekulle i fjärran.

Gå med Gud – och lyssna på någon podd

Medan du vandrar längs någon pilgrimsled eller någon egen stig, eller medan du julstökar hemma, passar det bra att lyssna på någon podd. Här finns tips!

Det krävs motivation och mod

Vad kan vara härligare än när vandringsskorna är snörda och ryggsäcken på plats; en vandringsberättelse i nutid från Camino Frances, norra Spanien.

Pilgrimsmeditation

Fredrik Stiernstedt Östblom leder dig genom en pilgrimsmeditation. Tryck på play när du vill starta din vandring.

Vad är en Pilgrim?

Ordet pilgrim kommer från latinets ”peregrinus” som betyder främling. Som pilgrim ger du ger dig av från det hemvanda mot det okända. Du får ta emot nya erfarenheter, möten och insikter, ensam eller tillsammans med andra.