Foto: shutterstock.com

Sörby kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visas Sörby kyrka, både exteriört och interiört. (Vi har tyvärr lite teknikstrul med filmen om Sörby kyrka. Så fort den är färdig kommer det att synas här.)

Grolanda kyrka

Grolanda kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visas Grolanda kyrka, både exteriört och interiört, av Berit Bertilsson och Bernt Blank.

Åsarps kyrka

Åsarps kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visas Åsarps kyrka, både exteriört och interiört, av Bengt Eriksson.

Brismene kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Torbjörn Ivansson Brismene kyrka, både exteriört och interiört.

Göteve kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Gudrun Nilsson Göteve kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Gökhems kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Christina Behre Fransson och Sven Fransson Gökhems kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Kinneveds kyrka

Kinneveds kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Rune Lennartsson Kinneveds kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Jäla kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Erling Nyman Jäla kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Solberga kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Stefan Klint Solberga kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Kyrkvindarna berättar

Skara stift inventerade under 2020-2021 medeltida kyrktak och klockstaplar och undersökte ett tiotal västgötska kyrkor. I denna film besöker visar Robin Gullbrandsson och Mattias Hallgren kyrkorna i Jäla, Göteve och Marka för att undersöka de medeltida taklagen. Följ med på en resa tillbaka till medeltiden!

Läs mer på https://vastergotlandsmuseum.se/nyheter/tillbaka-till-medeltiden/

Klockringarna i Vårkumla kyrka

Västergötlands museum har gjort en film om klockringarna Elon Larsson och Bo Börjesson i Vårkumla kyrka, som ligger i Floby pastorat. De ringer för hand, vilket är ovanligt idag när de allra flesta kyrkklockor drivs av elektricitet.