Grolanda kyrka

Grolanda kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visas Grolanda kyrka, både exteriört och interiört, av Berit Bertilsson och Bernt Blank.

I filmen visas Grolanda kyrka, både exteriört och interiört. Berit Bertilsson och Bernt Blank visar och berättar.

Syns inte filmen här ovanför? Du kan också se den på https://youtu.be/Ah44NiuscSU

Grolanda kyrka

Grolanda kyrka ligger längs pilgrimsleden Vilskeleden, en mil söder om Floby.

Grolanda kyrka, som tillhör Floby församling, byggdes 1759 på samma plats som dess medeltida föregångare. När man byggde den nya kyrkan lät man den norra väggen från den gamla kyrkan vara kvar och den utgör nu den äldsta delen av Grolanda kyrka. Tornet byggdes till 1863 och i samband med det fick kyrkans tak sitt nuvarande utseende och öppningen på sydsidan togs upp.

På sommaren 1918 slog åskan ner i tornspiran men man lyckades otroligt nog begränsa skadorna till att tornkammaren brändes upp och denna ersattes snart igen.År 1953 restaurerades kyrkan invändigt och fick nytt golv, elektrisk värme och konservator Olle Hellström från Skara återskapade den ursprungliga färgsättningen. Det första och största man lägger märke till när man kommer in i kyrkan är den vackra altaruppsatsen med altartavlan föreställande Jesus i Getsemane.

Predikstolen är från den ullbergska verkstaden i Velinga och kommer troligen från Skärvums kyrka som från början var egen församling men sedan gick samman med moderförsamlingen Grolanda.

Grolanda kyrka fick sin första orgel redan 1764. Den var byggd av Johan Ewerhardt den äldre i Skara och den användes ända fram till 1913. Den nuvarande orgeln är från 1974 och byggd i Lidköping. Av de 14 stämmorna är den som är placerad i fasaden från den ursprungliga orgeln.

Grolanda kyrkliga syförening har bidragit med många inventarier, däribland altarkrucifixet och flertalet textilier.

Utöver att Grolanda kyrka används för gudstjänster och dop, vigslar och begravningar är den en uppskattad plats för konserter och musikandakter. Den traditionella julmusiken på fjärde advent är en av pastoratets mest välbesökta gudstjänster.