Gökhems kyrka – Kyrkorna berättar

I filmen visar Christina Behre Fransson och Sven Fransson Gökhems kyrka och berättar om både exteriör och interiör.

Syns inte filmen här ovanför? Du kan också se den på https://youtu.be/jyOr1zFCpXE

Gökhems kyrka

Gökhems kyrka ligger i den nordligaste delen av Floby församling. Alldeles intill ligger Överkyrke kyrkoruin.

Det var en gång två systrar som skulle bygga en kyrka. Men de kom inte överens om platsen. Så de byggde en kyrka var. Eller var det kanske två olika munkordnar som byggde varsin kyrka?

En tredje teori om varför det från 1100-talets slut till 1500-talets början fanns två kyrkor i bruk i Gökhem med ca 150 meter emellan är att den mindre kyrkan, Överkyrke, var en gårdskyrka och den större kyrkan, Gökhems kyrka, var församlingens kyrka.

Medan Gökhems kyrka bevarades förföll Överkyrke  och blev med tiden täckt av jord och övervuxen. Äldre gökhemsbor har berättat att de som barn om vintrarna åkte kälke på den jordkulle som bildats ovanpå kyrkan. År 1955 grävde man ut kullen och fann kyrkoruinen. Varje sommar firas en friluftsgudstjänst vid ruinen om vädret tillåter.

Från medeltid till nutid

Gökhems kyrka byggdes under 1100-talet. Två medeltida dopfuntar står i kyrkan. Den ena har troligen tillhört Överkyrke. På 1300-talet förlängdes långhuset åt väster. Kyrkans yttertak lades om 2018-2019, då man även renoverade de vackra och välbevarade romanska takstolarna takstolarna, som finns ovanför kyrkans valv. De är från 1100-talet och unika i sitt slag i såväl Sverige som Europa. Kyrkans yttertak lades om 2018–2019 och då renoverade man även varsamt en del av de gamla takstolarna. Taket har fått nya takspån, efter att länge ha varit klätt med tegel.

Valven gjordes 1485. År 1487 fick kyrkan sina vackra målningar, gjorda av Mäster Amund, som även målade i den kyrka i Södra Råda, som brann ner 2001. De rengjordes med franskbröd vid 500-årsjubileet 1987.

På 1700-talet tog man bort några katolska inventarier: ett Mariaaltare och korskranket – det gallerverk som skilde koret från resten av kyrkan. Kyrkan fick läktare runt om, en orgel (den nuvarande är från 1985), en altaruppsats och en predikstol.

Strax intill kyrkan ligger församlingshemmet, som var folkskola fram till 1963, när skolan i Odensberg byggdes. De två skolsalarna, där läraren, som även var kantor, och lärarinnan hade var sina klasser, används nu till dopkalas, minnesstunder och andra sammankomster. Församlingssalen renoverades 1998. Förra året målades huset och taket byttes. Även lägenheterna, som förr i tiden var bostäder åt lärarna, renoverades och hyrs nu ut till privatpersoner.

Unika målningar

Det mest unika för Gökhems kyrka är Mäster Amunds målningar. Under en tid då de flesta inte kunde läsa, blev bilderna i kyrkan som en biblisk bilderbok. I
vapenhuset ser vi legenden om den heliga Katarina av Alexandria, som gett upphov till visan om ”liten Karin” som sattes ”i spiketunnan in”.

I långhuset har målningarna aldrig varit överkalkade, vilket är fallet i många andra medeltida kyrkor. I taket syns Abraham, Isak och Jakob, Gubben Noak som timrar på sin ark och bilder ur skapelseberättelsen. Utefter norra långväggen skildras trosbekännelsen.
I bakre valvet syns de kloka och de oförståndiga jungfrurna, med Jesus i mitten. I målningen syns sex stycken oförståndiga jungfrur trots att de är fem i matteus-evangeliet – har konstnären kanske målat in sig själv eller någon annan?

På korets norra vägg är det så kallade Rosenkrans-motivet avbildat med Maria som förebedjerska för mänskligheten. Inom en stor krans av rosor står Maria inför Gud Fader med en liten krans av rosor i handen. Utanför ligger en man på knä. Hans böner stiger likt rosor in till Gud och Maria.

Uppskattad och välbesökt

Gökhems kyrka har stått här i ca 900 år – en svindlande tidsrymd! Nya generationer kommer till kyrkan, det vittnar bl a kyrkans dopträd om, där en glasdroppe hängs upp var gång någon döps. Så fortsätter Gökhems gamla kyrka att vara kyrka också nu och in i framtiden.

Välkommen att besöka Gökhems vackra kyrka! Skriv gärna en rad i gästboken! Den vittnar om besökare från hela Sverige och från många andra länder.