Lucka 6

6 december

Det är onsdag och Nisse hänger på Kyrkans ungdomskväll Entrappaned. Det är några stycken som spelar pingis och trotts att Nisse är bra på pingis åker han ut först. Medan han väntar på nästa runda så hämtar han en clementin. Skalet lägger han på bordet undertiden han äter.
Efter en stund kommer Daniel in i rummet. Han är en utav dem som ser till att vi kan hänga här. Daniel frågar varför ligger med massa skal på bordet, det ser så otrevligt ut?
Nisse känner sig träffad, plockar upp skalen och slänger det.

Senare under kvällen ska Daniel slänga lite plast och upptäcker då att i plaståtervinningen ligger det clementinskal... "Vem har lagt skal i plaståtervinningen det ska ju ligga i komposten?" säger Daniel. Efter en stund kommer Nisse fram och plockar upp det. Han säger då "ja... jag viste inte att vi hade olika soppkärl och att vi komposterade..."
Daniel svarar men Nisse du måste vara mer uppmärksam, vi har pratat massor om miljön och en del i vårat miljöarbete här i församlingen är att kompostera. Allt som går komposterar vi. Därför är det viktigt att vi alla hjälps åt.

Hållbarhetstips: En jord som innehåller mycket näring och många maskar är en bra jord. Att kompostera är därför en jättebra idé om man vill ha en näringsrik jord hemma i sin trädgård. Dock är det viktigt att man tänker på vad man lägger i sin kompost. I en vanlig kompost är det viktigt att man enbart lägger vegetabiliskt avfall. Där här INTE kött- och skaldjursrester hemma. Det kan bland annat dra till sig oönskade djur....