Foto: Ulf Palm

Platser för dop och dopkalas

Här hittar du de kyrkor och kapell som kan bokas för dop. I nära anslutning finns församlingshemmen, församlingens lokaler, som utan kostnad kan bokas och lånas för dopkalas.

Dop i Aspeboda kyrka

På samma plats där Aspeboda kyrka numera ligger byggdes år 1609 ett timrat kapell, som brann ned 1959. Den nya kyrkan är ritad av arkitekt Rolf Bergh och invigdes midsommardagen 1963. Aspeboda kyrka ligger ca 13 km söder om Falun.

Dop i Grycksbo kyrka

Grycksbo kyrka och församlingshem ligger på gångavstånd från centrum i Grycksbo. Kyrkan byggdes 1905-1908 och projektet bekostades av pappersbruket på orten. 1952 överläts byggnaden till Svenska kyrkan och den förvaltas numera av Falu pastorat. Kyrkans utsida har nyligen genomgått en grundlig renovering. Grycksbo kyrka ligger ca 14 km nordväst om Falun.

Dop i Falu Kristine kyrka

Falu Kristine kyrka byggdes under 1600-talets mitt invid Stora torget i Faluns stadskärna. Grunden lades 1642 och kyrkan invigdes första söndagen i advent 1655.

Dop i S:t Stefans kapell, Stefansgården

På Stefansgården i Hälsinggården finns S:t Stefans kapell, som invigdes 1983. Stefansgården är en mötesplats för alla, från de riktigt små till de äldre. De flesta av veckans dagar myllrar här av liv i olika grupper, verksamheter och gudstjänster. Stefansgården ligger ca 4 km öster om Falun.

Dop i Stora Kopparbergs kyrka

Stora Kopparbergs kyrka är Faluns äldsta byggnad, byggd under andra hälften av 1400-talet. Karaktäristiskt för kyrkan är de många stjärnvalven, fler än i någon annan svensk kyrka. Symboliskt är de en spegling av det himmelska paradiset. Stora Kopparbergs kyrka och församlingshemmet ligger centralt i Falun.

Dop i Hosjö kyrka

Hosjö kyrka ligger naturskönt i utkanten av Hosjö. Den lilla faluröda träkyrkan byggdes som kapell i mitten av 1600-talet. Kyrkan ligger ca 8 km sydost om Falun.

Dop i Vika kyrka

Vika kyrka ligger centralt i Vika, ca 19 km sydost om Falun. Den nuvarande kyrkan stod färdig omkring 1470 och är uppförd av gråsten och tegel. Vika kyrka är framför allt känd för sina kalkmålningar och medeltida träskulpturer.