Foto: Emma Dahlbäck/IKON

Frågor & svar om konfirmation

Här kan du få svar på några av de frågor som ofta ställs till oss om konfirmation och konfirmandgrupper i Falun.

MÅSTE MAN TRO PÅ GUD FÖR ATT BÖRJA i en konfirmandgrupp?

– Nej, det behöver man inte. Under konfirmandtiden pratar vi och funderar mycket över livets stora och små frågor: om relationer, vänskap, mening, liv och död. Kanske får du ett intresse av att fundera vidare. Hur mycket eller lite du tror spelar ingen roll när konfirmandgruppen startar.

MÅSTE MAN VARA DÖPT FÖR ATT BÖRJA I EN KONFIRMANDGRUPP?

– Nej, du behöver inte vara döpt när du börjar. Däremot kommer du att erbjudas att bli döpt innan konfirmationsgudstjänsten. Det brukar ibland ske tillsammans med dina kompisar, men ibland vill man vara för sig själv och då kan man bli döpt enskilt med prästen i kyrkan.

Foto: Magnus Aronson/IKON

De flesta väljer att konfirmera sig i slutet av perioden, men en del väljer att inte göra det. Beslutet hur just du vill göra, ligger helt hos dig.

JAG HAR HÖRT ATT MAN FÅR ÅKA PÅ LÄGER?

– Det är olika för olika grupper hur många dagar man åker på läger. En del grupper har inte läger alls.

HUR ANMÄLER JAG MIG?

– Kolla in grupperna här på webben och fyll i webbformuläret för den grupp som du är intresserad av. Din anmälan skickas direkt till konfirmandledaren för den grupp du valt. Hen kommer att ta kontakt med dig i god tid innan gruppen drar igång.

OM JAG HAR FLER FRÅGOR VART VÄNDER JAG MIG DÅ?

– Om du redan vet vilken grupp du är intresserad av, är det enklast att höra av sig direkt via mejl eller telefon till den som är kontaktperson för gruppen. Du hittar e–postadress och telefonnummer på gruppens sida. Var inte rädd för att fråga. Vi svarar gärna och ingen fråga är "onödig" eller "konstig".

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.