Ukraina, flagga, peace, fred
Foto: Denys Kuvaiev/AdobeStock

Tillsammans för Ukraina

Kyrkan, det är vi alla tillsammans. Du är en del av en gemenskap, som kan bära tunga saker tillsammans. När vi känner maktlöshet inför det ofattbara, då behöver vi vara nära varandra och nära Gud. I kyrkan finns olika möjligheter att andas, hämta kraft, hjälpa till och att ta ett litet steg mot något bättre.

Genom ACT Svenska kyrkan är vi del i ett internationellt samarbete av katastrofhjälp och långsiktigt hjälparbete för medmänniskor som drabbas av krig, svält och förtryck. ACT finns närvarande i Ukraina och hos människor som flyr. Du kan bidra genom att skänka en gåva. (Länk till ACT Svenskakyrkan)

I våra gudstjänster får vi mötas med allt det hopp, den längtan, den oro och de frågor som livet är fyllt av. Varje vecka firar vi många gudstjänster i våra fina kyrkor. Här i kalendern kan du se dem.

Behöver du prata med någon? Vi som arbetar i församlingarna finns till för dig. Här hittar du våra kontaktuppgifter

Svenska flaggan och Ukrainska flaggan vajar i varsin flaggstång.

Hjälp oss att hjälpa! #UKRAINA

Vill du hjälpa till? Klicka här.

Vad som gäller i Sverige för den som flytt från kriget i Ukraina

Här hittar du information om vad som gäller för de flyktingar som kommer till Sverige med anledning av kriget i Ukraina.