Foto: Henrik Fergin

Julkrubban i Årsta kyrka

När Årsta kyrka invigdes i augusti 2011 önskade församlingens julkrubbeansvariga att kyrkan skulle få en julkrubba som motsvarade dess stilfulla arkitektur. Uppdraget gick till konstnären Tor Svae och till första advent invigdes julkrubban.

Årsta kyrka, Bråviksvägen 47

Landskapet

Tor Svae har skapat ett annorlunda landskap med sand och böljande former och som med sin utformning visar fram emot stallet och Jesusbarnet. Julkrubban vänder sig både till vuxna och till barn. När det gäller barnen så tänkte Svae att de med fördel kan sitta på golvet och se upp mot krubban och allt som där sker. För vuxna är det en plats för meditation och bön.

Tor Svae har också skapat julkrubban på Årsta torg och Herdarnas äng utanför Årsta kyrka. Han är förutom detta bl.a. känd för sitt mångåriga arbete med Junibacken.

Människor och djur

Figurerna är tillverkade av konstnären och keramikern av Ida Bentinger. Efter sin examen på konstfack flyttade hon till Bologna, Italien. Bentinger arbetar i lera/terrakotta enligt en gammal italiensk hantverkstradition. Med utformning och färger fångar hon de olika figurernas karaktärer, där ingen är den andra lik.

TIPS! När du besöker krubban, ägna gärna en stund att betrakta figurerna, deras rörelse och ansikten.

Krubbans figurer

Foto: Henrik Fergin

I stallet ser vi förutom den heliga familjen en åsna och utanför en oxe. Djuren finns med i en av Jesajas profetior där det står: Oxen känner sin husbonde och åsnan sin herres krubba.

I landskapet kan vi se en herde och en herdeflicka. Herdarna var de första som fick höra att en frälsare fötts i Betlehem. Budet fick de av en ängel och de fick därefter se en himmelsk här som prisade Gud.

Med en kamel kommer de tre stjärntydarna. Dessa kallas även för de tre vise männen eller för de tre konungarna. De kom från nuvarande Iran och de bär fram sina gåvor; guld, rökelse och myrra. Enligt traditionen heter de Melkior, Baltasar och Kaspar.

Ofta framställs de som representanter från den då kända världen. En är asiat, en afrikan och en europé. De tre representerar ibland även åldrarna: ungdomen (den som inte är så lång), medelåldern och ålderdomen (den som är lite böjd).

Julens profet

Till höger ovanför krubban ser man profeten Jesaja. Det var Jesaja som 700 år före Jesu födelse profeterade om ett ljus som skall lysa i mörkret och om ett barn som skulle födas.

En ond man

På vänster sida ser man kung Herodes. Det var denne tyrann som i rädsla för den nyfödde beordrade morden på alla pojkar under två år i Betlehem och dess omnejd. Herodes är inte så vanlig i svenska julkrubbor men internationellt finns han ofta med och då som en påminnelse om den ondska som finns i världen och som Guds son föddes in i.

Ärkeängeln

Ovanför krubban svävar Ärkeängeln Gabriel. Namnet betyder Guds kraft och det är Gabriel som får frambära det största av alla budskap till Maria; att hon skall föda världens Frälsare.

Vår ängel är skapad av Ulderico Pinfildi. Pinfildi är uppvuxen och verksam i Neapel. Hans figurer präglas av den Neapolitanska traditionen men är samtidigt nyskapade. Det som bl.a. kännetecknar en Napolitansk julkrubba är att figurerna alltid är klädda i riktiga tygkläder.

En himmelsk här av änglar

Ovanför stallet hänger många glasänglar. Änglarna tillhör de som under året döpts i Årsta kyrka, barn som vuxen. Änglarna är numrerade och varje person som döpts har sin egen ängel.

I evangeliet står det att änglarna vid Jesu födelse sjöng: Ära åt Gud i höjden och fred på jorden.

Änglarna direktimporterar vi från Jesu födelsestad Betlehem. Från början tillverkades de av glassplitter från olika attentat. Det insamlade glaset fogades samman till änglar och blev därmed en symbol för fred.

I början av januari får de personer som döpts komma och hämta sin ängel. Ängeln blir en påminnelse om dopet och att Jesus Kristus bl.a. genom sina änglar är med oss alla dagar till tidens slut.

Guds händer - Årstakrubban

En handsnidad krubba i form av "Guds händer". Framtagen speciellt för Enskede-Årsta församling. En möjlighet att både kunna se och känna Guds hand.

Julens gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänst i Enskede och Årsta kyrka.

Julspel i Årsta ”Pax et Bonum” (Frid och allt gott)

Välkommen på julspel i form av utomhusteater på Herdarnas äng utanför Årsta kyrka. En unik upplevelse om julens budskap.