Gravrättsinnehavare

Sedan 1991 har huvudmannen, dvs. församlingen, en lagstadgad skyldighet att föra gravbok och att ha gravrättsinnehavare på våra gravplatser. I den antecknas innehavarens namn, adress och personnummer.  Före 1991 gick gravrätten i ”arv”. Därför saknar vi ofta uppgifter på tidigare innehavare.

Många gravar saknar innehavare på grund av att de är avlidna sedan många år. Vi söker därför kontinuerligt efter släktingar eller närstående. Finner vi inga, går gravrätten tillbaka till församlingen. Det kan i förlängningen innebära att gravstenen tas bort. Kontakta oss gärna om Du är osäker på vem som är innehavare för en viss grav.

Att vara gravrättsinnehavare innebär att man har både rättigheter och skyldigheter, vad framgår av begravningslagen, SFS 1990:1144, bland annat har innehavaren rätt att bestämma:

• Vilka som får gravsättas inom gravplatsen
  • Hur gravanordningen, gravstenen, ska se ut ( om det inte är askgravplats, lund eller minneslund)
  • Få gravrätten förnyad på vissa villkor efter gravrättstidens utgång (idag 25 år)
  • Återlämna gravplatsen till upplåtaren, huvudmannen

Skyldigheterna innebär bland annat att

• Hålla gravplatsen i värdigt och ordnat skick
  • Gravstenen är säkrad så den inte kan falla och skada någon
  • Följa församlingens bestämmelser vad gäller utsmyckning av gravplatsen, bland annat är det inte tillåtet med glasvaser vilket innebär en säkerhetsrisk för personalen
  • Före gravrättstidens utgång till huvudmannen, församlingen, anmäla om man vill förnya gravrätten
  • Anmäla ny innehavare

Det är också mycket viktigt att innehavaren vid en ev. flytt anmäler den nya adressen till gravadministrationen.

Har ni frågor, kontakta gärna gravadministrationen på tel. 0534-101 84