Volontärer sorterar gåvor som lämnats in till Sjömanskyrkan.
Foto: Hanna Bodell

Sjömanskyrkan öppnar dörrarna för insamling

Under helgen 26–27 februari startade Help Ukraine in Gothenburg en insamling i Sjömanskyrkan för det krigsdrabbade landet.

Help Ukraine in Gothenburg vände sig till Carl Johans pastorat för att se om det fanns någon lokal dit människor kunde komma med sina bidrag och pastoratet öppnade Sjömanskyrkan för dem.

Under helgen vällde det in gåvor och människor som ville hjälpa till.

På måndagseftermiddagen stoppade Help Ukraine in Gothenburg inflödet av kläder och andra gåvor och bad i stället om bidrag i form av pengar. Sedan insamlingen startade har många arbetat hårt för att sortera alla gåvor, ordna med transporter och samordna insamlingen. Det har gjorts på plats i Sjömanskyrkan.

På så vis har Carl Johans pastorat blivit en viktig länk i hjälparbetet till Ukraina.

- Engagemang för denna sak är precis vad vi som kyrka utifrån evangeliet, medmänsklighet och våra styrande dokument har ansvar att göra, säger kyrkoherde Anders Leitzinger.

DN:s artikel om insamlingen

Help Ukraine in Gothenburgs Facebook-sida

Affisch i Ukrainas flaggas färger blått och gult. Texten: Tillsammans för Ukraina

Insamlingskonsert med artister från Göteborgsoperan

Med anledning av kriget i Ukraina arrangerar Oscar Fredriks församling tillsammans med artister och musiker från Göteborgsoperan en insamlingskonsert.

Oscar kultur- & allaktivitetshus

Till Oscar är alla välkomna och det är du som kommer som gör verksamheten. Vi ses i Sjömanskyrkan!

QueerQvällar i Sjömanskyrkan

Är du kristen, HBTQ+ och vill ha en plats där du kan vara du? Välkommen på QueerQvällar i Sjömanskyrkan!

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Spinn Stabat Mater

Ett samarbete mellan Högsbo församling och Danskompaniet Spinn, våren 2022.

Ringar på vattnet i en stilla sjö.

Samtalsmottagning

Du kanske skulle prata med någon? Något har hänt i livet; en plötslig sorg, en brusten relation eller en situation som du inte vet hur du ska hantera. Boka tid hos oss!

Ekonomiskt stöd

Under perioden 1 mars–25 maj har du som är boende inom pastoratet möjlighet att söka pengar ur församlingens stiftelser och fonder.

En gammal telefonlur med sladd mot en ljusgul bakgrund.

Diakoni

Diakoni sker mellan individer - ibland behöver jag dig och ibland behöver du mig - men det är också ett kollektivt uppdrag.