Dop och vigsel på drop in i Högsbo

Nyhet Publicerad

När det är höstfest på Axel Dahlströms torg ordnar Högsbo församling drop in i Högsbo kyrka. Par som vill gifta sig och personer som vill bli döpta eller döpa sina barn är välkomna att göra slag i saken under lördagen 28 september.

– Det har uppstått en extrem kultur och tradition kring både dop och vigsel, säger Tilda Nordstierna, samordnare för dagen. Att öppna för drop in för dop och vigsel gör att vi kan fokusera på kärnan. Det blir så kravlöst som det egentligen är.

Församlingen vill också göra dop och vigsel mer tillgängliga genom drop in-formen. Det enda som krävs är att par som vill gifta sig måste ha med sig en giltig hindersprövning.

Det är självklart att alla par är välkomna att bekräfta sin kärlek i kyrkan genom att vigas.

Dopet är lika självklart öppet för alla, både barn och vuxna. Det finns en dopklänning för barn att låna om familjen vill. En vuxen som döps kan låna en vit dräkt prästen brukar använda under gudstjänster. Det går också bra att döpas i sina vanliga kläder.

Även om hela processen inklusive fika är klar på under en timme finns allt med som måste vara med. Formaliteter, som exempelvis att hindersprövning finns, klaras av först. Sedan samtalar paret med en präst en kort stund. Under det samtalet väljs en psalm som ska spelas under vigseln. Tillsammans går de till kyrkan där vigselgudstjänsten hålls. Efteråt är det fika i vapenhuset, rummet innan man kommer in i själva kyrksalen. Samma ordning är det om det gäller dop. Blir det kö finns möjlighet att fika lite medan man väntar.

– Det blir en komprimerad och avskalad variant av allt, men det är på riktigt och på allvar, säger Tilda Nordstierna.

Drop in i Högsbo kyrka 28 september

Öppet kl. 10–13

Under dagen finns två präster, en musiker, en vaktmästare, en person som sköter pappersarbetet, samt kyrkvärdar på plats i församlingshem och kyrka. På Höstfesten på torget står två pedagoger och en diakon som kan berätta om församlingens verksamhet och tipsa om drop in.